Myslivci upouštějí od pachových ohradníků. Zvěř od přecházení silnice odrazují čím dál méně

22. červen 2018

Pachové ohradníky k odrazování zvěře kolem silnic v kraji přestávají fungovat. Srnky i divočáci si na kolíky s pěnou napuštěnou odpuzující látkou postupně zvykli. Dříve jich ohradníky dokázaly na Olomoucku odradit od přecházení silnic více než polovinu. Teď už působí sotva ze třetiny. Myslivcům se tak rozmisťování kolíků s pachovou stopou nevyplatí.

Na kolík s kouskem montážní pěny jednatel olomouckých myslivců Jiří Zbořil stříká speciální látku, která by měla odradit zvěř od přecházení silnice. „Jedná se o koncentrát chemických látek, který je svým zápachem nepříjemný a odrazuje zvěr. Respektive říká té zvěři: pozor, v tomto úseku může být nějaké nebezpečí,“ vysvětluje myslivec.

Stojíme u staré silnice z Křelova do Litovle. Sem ještě myslivci pachové ohradníky umisťují. Postupně od nich ale upouštějí. „My jsme s tím projektem začali asi před čtyřmi lety. V prvních letech byla účinnost kolem 70 procent, v loňskem roce se pohybovala kolem 32 procent a samozřejmě taková účinnost je vzhledem k nákladům málo zajímavá,“ komentuje Zbořil.

Místo původních 120 kilometrů cest tak letos myslivci na Olomoucku olemují kolíky s odpuzující látkou asi jen 60 kilometrů. Hlavně tam, kde protínají pole s kukuřicí nebo řepkou. „Když se s tou aplikací začalo, ztráty se podstatně snížily. Zvěř si ale na ten pach zvykla a ty ztráty se prakticky vrátily na původní úroveň. Je to srnčí zvěř, v minulém roce nám došlo ke srážce asi 17 kusů,“ říká předseda křelovských myslivců Jan Nastoupil.

Jeho slova potvrzují i policejní statistiky. Zatímco v roce 2014 se řidiči v Olomouckém kraji srazili se zvěří v pěti stovkách případů, vloni jich policisté zaznamenali bezmála 750. Podle Zbořila přesto pachové ohradníky mají smysl.

„Ekologická hodnota jednoho kusu srnčí zvěře je asi 10 až 15 tisíc korun. Vezmeme si v úvahu, že náklady na tu akci jsou 70 až 80 tisíc korun, takže pokud nám to šest kusů srnčí zvěře zachrání, je akce zpátky. A co víc, pokud by to zachránilo jednoho zraněného člověka, tak je ta akce nahrazena několikanásobně,“ uvedl Jiří Zbořil.

Dodává, že jedinou stoprocentní zábranou proti přecházení silnic, zůstává stále pouze oplocení.

autor: mot
Spustit audio