Projekt Arteca spojuje historiky umění, chemiky i optiky. Jeho cílem je záchrana uměleckých děl

12. duben 2018

Do konce června má být jasné, které umělecké památky bude speciální tým olomouckých přírodovědců a historiků umění zachraňovat jako první. Jejich projekt se jmenuje Arteca a podílí se na něm několik desítek odborníků z různých oborů. Památky, které jejich zásah potřebují nejvíce, teď bude hledat Muzeum umění a Národní památkový ústav.

„V depozitářích se nachází stovky děl a desítky z nich by si zasloužily restaurátorský zásah,“ říká kurátor Muzea umění Miroslav Kindl. Společně s vedoucí projektu Janou Michalčákovou nad počítačem probírají jednotlivá díla v depozitářích.

V Česku jde podle organizátorů o vůbec první takto pojatý projekt, kdy špičkové technologie pomůžou ještě lépe porozumět umění. Podle chemika Karla Lemra se přírodovědci budou snažit zasadit dílo historikům umění do určitého kontextu. „Analýzou materiálů je možné odhalit některé souvislosti zajímavé právě pro historiky umění. Jaká byla technologie tvorby díla, jaké jsou vazby autora díla na dodavatele pigmentů, jestli používal technologie, které souvisí s nějakou školou třeba v Itálii. Ale řekl bych, že je to takové doplnění souvislostí, které jsou skryty v tom materiálu,“ popisuje Lemr.

Jeden vzorek, různé techniky

Analytičtí chemici a optici budou podle něj v rámci tohoto projektu vyvíjet i nové postupy, například takzvané multimodální zobrazování, které zatím používali spíš u biologických materiálů. „Chceme se na ten vzorek podívat vícero technikami. Když se to takhle řekne, tak to může znít jednoduše, ale když chcete vzorek měřit nějakou analytickou technikou, tak to může znamenat zničení toho vzorku. Samozřejmě vzorky odebrané z uměleckých děl jsou mikrovzorky a mi musíme hledat přístupy, kdy z toho jednoho vzorku uděláme více měření, že tedy to jedno měření vzorek nezničí. Ten postup, který chceme vyvíjet, je takový, že různými metodami se budeme dívat na tentýž vzorek a získáme mnohem bohatší informaci, aniž bychom těch vzorků potřebovali odebírat víc,“ vysvětluje chemik.

Pro Karla Lemra má tento projekt ještě jednu, osobní výhodu. Příště při procházce galerií bude prý obrazy vnímat mnohem intenzivněji: „Když se dívám na dílo, působí na mě jako pěkný obraz, ale když ještě vidíte, co se za ním skrývá, tak je to ještě mnohem zajímavější.“

Díky projektu Arteca vznikne na univerzitě i nový vyučovací předmět. Spojovat bude přírodní vědy a umělecko-historický výzkum.

autor: bam
Spustit audio