Stanislav Beran: V koutě všeho. Příběh z ďáblického hřbitova o hrabání listí a stařence v červeném baretu

Na známém hřbitově v pražských Ďáblicích se odehrává povídka Stanislava Berana V koutě všeho. Vypráví o podzimním hrabání listí a stařence v červeném baretu, která přišla hledat své mrtvé příbuzné, a to z pohledu mladého uklízeče. Ten je podle prvního dojmu tak trochu hrubšího zrna, ale zdání někdy klame…

Čte: Jakub Koudela
Napsal: Stanislav Beran
Dramaturgie: Martina Toušková
Zvukový mistr: Michal Kolář
Režie: Martina Schlegelová
Premiéra: 17. 12. 2022

„Tohle je velkej hřbitov. Větší už jsou asi jen Olšany. Je to tak velkej hřbitov, že se tu i ty podzimní zástupy vdov všeho věku celkem snadno rozptýlí. Některý se rozptýlí k loučkám rozptylu. Chachá, to je pěkná hovadina. Napadlo mě to zrovna včera, když jsme kolem jedný takový loučky uklízeli. Na stromech tam visí jména těch, co je tu rozprášili. A člověk má pak s tím svým vysavačem naruby pocit, jako by se před ním kromě listí hrnulo i něco dalšího. Však víte, co myslím. Říkaj tomu Les vzpomínek.“

Autorem povídky V koutě všeho je jihočeský spisovatel Stanislav Beran. Vyšla spolu s dalšími osmi povídkami v knížce Schrödingerův hotel, kterou v letošním roce vydalo brněnské nakladatelství Host.

Ve studiu Českého rozhlasu České Budějovice příběh načetl herec Jihočeského divadla Jakub Koudela.

Stanislav Beran

Do české literatury se Jihočech Stanislav Beran (1977) zapsal už před více než patnácti lety povídkovým souborem ze současnosti nazvaným Až umřeš, nikdo už ti nebude chtít sahat na prsa (2007). Zařadil se tak po bok mistrům prozaické zkratky, jakými jsou Jan Balabán či jiný Jihočech Jiří Hájíček.

Spisovatel Stanislav Beran

O pár let později vydal další knížku povídek s o něco kratším názvem Žena lamželezo a polykač ohně (2013). I knížku Kocovina (2019) tvoří vlastně jednotlivé příběhy pospojované prostředím, v němž se odehrávají, a lidmi, kteří v něm žijí.

Jak se Stanislav Beran nechal slyšet v jednom z dřívějších rozhovorů, povídku jako žánr má rád z několika důvodů: „Povídka je momentkou s jasným, nekomplikovaným sdělením. Je srozumitelná pro každého, kdo je ochoten číst a vybírá si pak už jen podle nálady, kterou taková povídka nese.“

Povídky píše rád možná i z jednoho velmi praktického důvodu: „Jsou pro mě snadnější, protože jsou kratší. Asi je to dáno tím, že jsem netrpělivý člověk, takže rozsah povídky je pro mě nejvhodnější. Ve chvíli, kdy ji začínám psát, už vidím na konec.“ Řada Beranových povídek má i rozhlasovou podobu.

Zatím poslední knížkou  jindřichohradeckého rodáka je povídkový soubor Schrödingerův hotel, který v letošním roce vydalo brněnské nakladatelství Host. Letos autorovi vyšla i první knížka pro děti s názvem Ztracený v povětří.

Stanislav Beran je také autorem románů Hliněné dny (2010) a Vyšehradští jezdci (2017). Podle prvně jmenovaného titulu vznikla i stejnojmenná desetidílná rozhlasová četba.

Spustit audio

Související