Aplikace z vás udělá Barbie, při tom ale shromažďuje osobní údaje. K čemu všemu je pak může použít?

4. srpen 2023

Používání populární aplikace, která fotku obličeje uživatele promění ve stylizovanou panenku Barbie, je pastí na osobní údaje. Ve svém varování to uvedlo polské ministerstvo digitalizace a v Česku o možném riziku napsal deník Hospodářské noviny. Nejméně dvě podobné aplikace se objevily v souvislosti s populárním filmem a lidé začali houfně na sociálních sítích sdílet fotky, které jejich pomocí vytvořili.

Zdánlivě nevinná hra je ve skutečnosti hromadným shromažďováním dat uživatelů, píše polský úřad.

Čtěte také

Polské ministerstvo digitalizace připomíná, že přijetím podmínek těchto aplikací člověk souhlasí i se sdílením celé řady citlivých dat. Aplikace podle něj nesplňují požadavky nařízení GDPR, které v Evropě ochranu osobních údajů upravuje.

Jednu z aplikací přitom provozuje samo filmové studio Warner Bros, které za filmem stojí.

„Je potřeba připomenout, že úplně stejně se chová mnoho zejména mobilních aplikací, které jsou zcela legitimní a schválené provozovateli velkých obchodů s aplikacemi, jako je Apple nebo Google,“ upozorňuje Petr Koubský, redaktor Deníku N.

„Hodně aplikací je dělaných zdánlivě s nějakým zábavným cílem, jako je propojit váš obličej s podobou Barbie nebo Kena, a přitom jejich hlavním smyslem je shromažďovat osobní údaje patrně jen za účelem prodeje velkého balíku dat provozovatelům reklamy nebo někomu podobnému. Takto to prostě je, takto to chodí. To není překvapivá záležitost,“ zmiňuje.

Čtěte také

Podle Koubského sama skutečnost, že aplikace, která by taková data vůbec k ničemu nepotřebovala, je shromažďuje, naznačuje, že někdo přinejmenším má potenciálně cíl data nějakým způsobem využít.

„Je to podle mě reálné riziko. Samozřejmě nijak dramatické, když se vezme v úvahu, čemu všemu jsme na internetu vystaveni a kdo všechno asi už dneska naše osobní data tohoto typu má. Ale je to prostě jedno další riziko navíc.“

Uživatel do aplikace, která funguje i ve webovém rozhraní, musí nahrát fotografii svého obličeje. Koubský uznává, že to může být v něčem riskantní. „K čemu všemu to pak někdo může použít, to se dnes těžko odhaduje. Například trénování AI je podle mě dobrá domněnka.“

Magazín Online Plus okomentuje také změny sociální sítě X, tedy bývalého Twitteru, změny v cílení reklamy na Facebooku a Instagramu a vysvětlí klesající zájem o sociální síť Threads. S vědeckým redaktorem Deníku N o tom mluví šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.

autoři: David Slížek , knem
Spustit audio

Související