Až třetina českých škol má zkušenosti s kyberšikanou. Vyplývá to z průzkumů školní inspekce

15. leden 2020

Její pracovníci se domnívají, že zvyšující se počet případů školní kyberšikany může souviset s tím, že téměř každý žák má mobil nebo přístup k němu. Vedení škol proto řeší, co s mobily dětí ve vyučování, popřípadě o přestávkách.

„Schovám ho do aktovky a většinou ho vypnu nebo ztlumím zvuk,“ jedenáctiletá Valérie z olomoucké církevní školy sv. Voršily si mobil ve vyučování ukládá do aktovky. O přestávce nebo v družině pak může mobil použít. I tohle omezení je podle ředitele Zdeňka Navrátila pro některé rodiče málo. „Setkal jsem se i se žádostí mít ten mobil po dobu celé docházky do školy nefunkční. To znamená, že by jej vypli v osm ráno a někdy ve dvě hodiny zapínali,“ přibližuje Navrátil.

Podle školního řádu ale dál platí, že mobil mouhou žáci používat jen během přestávky. To žáci ve škole v Mozartově ulici užívají podle ředitele Zbyňka Kundruma mobil třeba i ve vyučování. „Při vyplňování různých testů nebo kvízů si děti vezmou svůj mobilní telefon a odpovídají jeho prostřednictvím na některé kvízové otázky jak v matematice, tak také v chemii,“ popisuje Kundrum.

Podle České školní inspekce ale nevhodné používání mobilů stojí za kyberšikanou nebo agresivním chováním žáků. Ředitel Zdeněk Navrátil právě řeší případ psaní výhružných zpráv mezi spolužáky. Do školy už si pozval i tým E-bezpečí z olomoucké pedagogické fakulty. Pokud jde o mobily a přestávky, vyplývá podle Kamila Kopeckého z výzkumu E-Bezpečí, že jsou rozdílné přestávky s mobily a bez mobilů. „Pokud o přestávce mobilní telefon povolíme, tak ty děti budou dominantně hrát hry, nebo používat sociální sítě. Pokud ten mobil o přestávce budeme regulovat, tak se najednou začnou projevovat ty další aktivity, daleko víc se budou číst knihy, hrát stolní hry,“ říká Kopecký.

Kamil Kopecký dále upozorňuje, že současné děti neumí řešit konflikt, a to i díky nadměrnému používání mobilů. „Na internetu jednoduše toho člověka vypneme, ale když komunikujeme v reálné situaci, tak musíme dát tomu člověku prostor mě třeba zkritizovat,“ dodává. Podle něj přestávky bez mobilů mají svůj smysl. „Zhruba polovina škol má o přestávce nějakou regulaci. Děti mají třeba zákaz používání mobilů o krátkých přestávkách a mají ten mobil povolen o velké přestávce,“ uzavírá Kopecký.

Zakazovat nebo dokonce odebírat mobily ve škole ale důrazně odmítá. Podle týmu E-Bezpečí je mobil skvělou pomůckou ke vzdělávání. Snadno se dá ale zneužít k nežádoucím aktivitám. Vše záleží na učitelích, dětech i rodičích.

autor: bam
Spustit audio

Související