Bach, Janáček, Kabeláč... Gemrot, Nejtek a Ivanović

17. květen 2018

Na festivalu Pražské jaro se v nejbližších dnech vystřídají různí dirigenti, Marko Ivanović bude však jako jediný dirigovat i vlastní hudbu. A Petr Veber se těší nejen na klasiky, ale také na současníky, takže i na něj.

John Eliot Gardiner, jehož pětasedmdesátiny jsme na stanici D-dur nedávno připomněli zvláštním víkendovým vysíláním, je 17. května hvězdným hostem festivalu Pražské jaro i se soubory, které už půlstoletí vede a řídí – se sborem Monteverdi Choir a s orchestrem dobových nástrojů English Baroque Soloists. Na programu jsou čtyři z Bachových duchovních kantát a monotematický program slibuje být v Rudolfinu pastvou pro uši, a to nejen pro milovníky historicky poučené interpretace staré hudby, ale pro každého posluchače se srdcem na správném místě a s myslí otevřenou citu pro hudební dokonalost. Může být kompletně bachovský večer nezajímavý? Pod Gardinerovou taktovkou těžko…!

Sobotní odpolední koncert v sále Konzervatoře je Poctou Leoši Janáčkovi, vedle Antonína Dvořáka ve světě patrně druhému nejhranějšímu z českých skladatelů minulosti. Od Janáčkova úmrtí v létě uplyne devadesát let a jeho odkaz se tím pádem letos připomíná častěji a výraznějšími projekty. Pražské jaro připravilo v rámci Víkendu komorní hudby kompletně janáčkovský program – výběr z písní, Klavírní sonátu 1. X. 1905 a především Zápisník zmizelého, zcela ojedinělý písňový cyklus s realisticky vášnivým příběhem chlapce, který podlehl vábení cikánky. Pozornost se jistě soustředí na Jaroslava Březinu; na Zápisník zmizelého si netroufne zdaleka každý tenorista, Březina však může - s neopakovatelnou hudbou tohoto skladatele má bohaté operní zkušenosti, mimo jiné z Její pastorkyně a zcela nedávno z titulní role Výletů páně Broučkových…  

Miloslava Kabeláče už můžeme pomalu začít také řadit mezi klasiky. Jeho život se uzavřel před čtyřmi desetiletími, letos by mu bylo sto deset let. A jeho symfonie jsou v české hudbě 20. století mimořádným kompletem. Marko Ivanović je před pár lety s rozhlasovými symfoniky všechny natočil. Šestou z nich, skladbu s výrazným klarinetovým sólem, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zahraje na Pražském jaru v sobotu večer v Obecním domě. Vedle Kabeláčovy, Wagnerovy a Čajkovského hudby však uvede v premiéře i svou vlastní kompozici – písňový cyklus Little Words, žánrový crossover koketující se šansonem a blues i s moderní koncertní písňovou tradicí. Texty americké básnířky Dorothy Parker jsou pěti pohledy na milostný vztah muže a ženy očima ženy.

autor: Petr Veber
Spustit audio