Boris Hybner v Tandemu

26. duben 2010
Tandem

Mim, herec, režisér, scénárista, dramaturg a pedagog Boris Hybner přijal pozvání Jana Rosáka do Tandemu. O tom, co je nového ve všech jeho činnostech, kterého z kolegů teď nejvíce obdivuje nebo co chystá za film, se dozvíte, pokud si pustíte sestřih pořadu v mp3...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás zdraví Jan Rosák. Mám rád tahle dopolední setkání s vámi, a věřte, že mám rád i setkání s našimi hosty. Jsou to lidé v pravdě výjimeční, dosáhli úspěchu nejen jako profesionálové, ale stojí za nimi i kus odžitého života, a proto nám skutečně mají co říct. Můj dnešní host na začátku své kariéry velmi riskantně opustil zažitou roli bílého Pierota a nám všem představil nového hrdinu, docela drsného, možná až nevábně, ale přesto lidsky jímavého muže, společenského vyděděnce a životního outsidera, který završuje svou životní pouť jako klaun. No, prostě vítám herce, scénáristu a mima Borise Hybnera.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Nazdar, Jene.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nazdar, jak se líbila ta charakteristika?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Něco mi to připomíná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, možná tvůj život, co.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, ano. Vyděděnce, jasně, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo, ale dneska už oceněného vyděděnce. No, i k tomu se dostaneme, ale začneme písničkou jako ostatně každý den.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ve studiu Tandemu se mnou sedí dneska Boris Hybner. Mám radost, není tu sice poprvé, ale vždycky ho rád vidím. Příjemný usměvavý, seš takový i na svoje žáky?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo, samozřejmě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Já nejsem profesor, a to je vždycky, na první hodině ukážu karty. A já jim vždycky řeknu: já jsem váš starší kolega, upozorňuju vás, že nevím všecko, a řeknu vám jenom to, o čem jsem se přesvědčil, že funguje. A to ostatní budeme hledat spolu, protože to nejdůležitější, proč se scházíme, říkám těm žákům, je, abychom vás objevili. On totiž Rowan Atkinson, neboli Mr. Bean, řekl úžasnou myšlenku. Řekl totiž, že každý v sobě má jednu jedinou jedinečnou komickou podobu, ne víc. Spousta lidí o ní neví, většina lidí o ní neví. To určitě, Honzo, znáš, když třeba se najednou někdo rozparádí na večírku, naprosto nenápadnej banální člověk najednou srší, je okouzlující, šarming, jo, a tady to baví celou společnost a tohle to, všichni říkají: jak je to možný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle ho neznáme.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ne, to je úžasnej frajer. A druhej den po, si dá aspirin, že jo, ováže hlavu a tohle a je to pryč a už nikdy více, jo. Ale ten člověk to z nějakejch důvodů to odkryl, on vystoupil a ta zábavná figura, to rozdíl. No, a my máme 3 nebo 5 nebo 7 let na to, abychom to objevili. Takže po roce, kdy všichni dostávají zabrat, dostávají do těla, že jo, aby, aby se to, aby to tělo bylo na rozdíl od sportovců citlivý a vytrvalý. Nemusí být silný, jo, no, a pak začínáme hledat tady tohle to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty si tohle můžeš, myslím, dovolit, takhle odkrýt karty, jak říkáš. To znamená, v podstatě se odkopat a shodit masku profesora, kterou u tebe samozřejmě každej čeká, protože když přijdu do školy, čekám tam komisního profesora, ty masku sundáš a takhle se předhodíš žákům. Ale já si myslím, že ty si to můžeš dovolit, protože u tebe asi žáci vědí, co za tebou je.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
To je ale bezpodmínečně nezbytný, protože já chci, aby se začali slíkat donaha všichni.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až takhle.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo. Do jisté doby tam chodila holčičí, studentky tam chodily.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to se ti nedivím.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Chodily tam studentky. Což jsem věděl, že se na to chytíš. Ne, ale fakticky, jo, protože tohle je, tohle bývá předmětem největších zábran, jo, odhalit tu, takovou tu skrývanou plachou přecitlivělou podobu, jo, a každej toho komika v sobě opravdu má. Tak i vy, posluchači.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Před chvilkou jsme si představili v našem Tandemu Borise Hybnera jako, málem jsem řekl "pane profesore", ale to právě Boris nemá rád, čili pedagoga, ne velmi netradičního. Možná že se k tomu ještě vrátíme, k té tvé výuce na katedře pantomimy, kterou vedeš na HAMU, ale teď bych tě, Borisi, ještě trošičku chtěl exploatovat jinak, jako cestovatele. Jsi vášnivý cestovatel, anebo jsi zápecní typ?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Já jsem zápecní typ, kterej procestoval celej svět. Nikoliv...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z donucení.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, nikoliv za pecí, ale za chlebem, protože... ne, za chlebem, protože divadlo pro mě není příležitost dostat sek ke chlebu, ale posedlost a milá oblíbená zábava a něco, co mě spojuje nejen s kolegama, se kterýma poskakujeme a šklebíme se na jevišti, ale s neznámýma lidma, který přijdou a tak dále. Ano, ten svět se opravdu díky tomu, víš, je to díky tomu, že nemluvíme na scéně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem to chtěl říct, ty máš takovou výhodu, jako mají třeba muzikanti. To znamená, vyjadřuješ se jazykem srozumitelným všem. Na rozdíl od skvělých činoherců tuzemských, vím já, třeba Jiřina Bohdalová říká o Menšíkovi: kdyby Menšík mluvil anglicky, tak měl kolem svýho baráku plot ze samej Oscarů, s čímž já souhlasím. Měl "handicap" češtiny. Ty nemáš, čili ty jsi mohl opravdu exploatovat celý svět.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
To můžu potvrdit, byli jsme na Broadwayi, střihal Miloš Forman tenkrát Rectime a zašli jsme za ním, když jsme projížděli z Mexika domů. A ptali jsme se: kdo by mohl hrát z českejch herců v americkým filmu? On říká: jeden člověk, Menšík. Fakticky. On říkal takovej živel a vlastně takovej člověk s takovým poctivým a nekonečným nasazením. On říká: americkej herec, když s ním podepíšu smlouvu, tak si nechá zbrousit zuby, oholit hlavu, změnit barvu očí, všecko. Když mu zavolám o půl čtvrtý v noci, že s ním potřebuju prokonzultovat roli, on řekne: ok, dám sprchu a přijedu. Oni jsou samozřejmě úžasně placený, jo, a v tu chvíli tím pádem nemusí dělat vůbec nic, jsou k dispozici po celou dobu natáčení. Nekonečně jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože oni vědí, že za dveřma čeká 50 dalších. A téměř stejně talentovanejch, jestli ne víc, že jo.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, přesně tak. No, a nehledě k tomu, že jsou tady dvě věci, jako v té dvě milionové Evropě mluví česky 10 milionů lidí, ale my máme Schengen, takže studenti, letos bude vycházet 12 lidí se srolovaným diplomem. To znamená bakaláři, magistři i doktoranti, který si udělali dva jazyky, něco už měli předtím, a protože tady není divadlo pantomimy už žádný, tak se seberou a budou, někdo bude žít v Norsku, někdo bude žít v Portugalsko, někdo bude courat po Evropě a po světě se neztratí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi takový, řekl bych, umělec, který jsi nezůstal jenom u toho zamlklého Pierota nebo, nebo toho tichého mima. Ty se umíš vyjadřovat i jazykem, a to velice zručně a dovedně a taky už jsi to několikrát předvedl třeba i ve filmu, na divadle taky samozřejmě. Máš i takové studenty, kteří tohle dokážou taky?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jistě, samozřejmě. Jsou to... vždycky jsou to herci, který si z podobných, jako jsme v předchozím vstupu říkali nebo před chviličkou, zvolili, že nechtějí být jenom tady v tom našem, na tom dvorečku českým a chtějí se rozvíjet. Takže mají víc jazyků, ale znají víc jazyků ne snad proto, že by v nich chtěli hrát, ale proto, aby mohli prostě obstát, jo. Zrovna musím vzpomenout Vojtu Švejdu, kterej exceloval na loňským edinburghským festivalu se svým partnerem. A to je co říct, protože tam na tom festivalu Fringe je asi 2 tisíce produkcí. Oni se dostali do tý první desítky a to znamená, že okamžitě už si tam podávají dveře agenti a dělají turné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už o nich vědí.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Už o nich vědí.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se teď zeptám Borise Hybnera na osobnost historie, kterou obdivuje a se kterou by se docela určitě rád sešel a popovídal, přestože třeba mim tolik nepovídá, tak bych si troufnul vyslovit jméno Marcel Marceau, že by tam asi v té skupině, která by seděla v té kavárně, asi seděl, co, nebo ne?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Rozhodně. Rozhodně by tam seděl. Seděl by tam jako z těch čerstvě nežijících. Byl jsem rád, že jsem ho potkal třikrát v životě, vždycky v takovým určitým správným období, kdy uzavíral jako nějakej, nějakou svoji kapitolu nebo nějakej jako dospěl k nějakýmu vrcholu. To poslední bylo úžasný, když jsme se dozvěděli, že v divadle Antoine v Paříži dělá představení v těch 82 letech. Tak to jsme teda s Pepou Platzem prostě a s Martinem Sochorem, s kolegama z katedry takzvaně rozbili prasátka a museli, jeli jsme do Paříže a to bylo úžasný. On už hrál jakoby trochu z druhýho břehu. Ale to byla mystická záležitost, když se měl třeba, já nevím, jako sehnout a utrhnout květinu nebo polapit motýla, tak on to jenom znázornil takhle ve výši pasu. On se zbytečně nenamáhal. Aby, aby šetřil emoce diváků, tak tu pleť prostě, on měl takovej něco, dalo by se to přirovnat k dekoltu, jo, takovej odhalenej tenhle ten, aby to bylo esteticky přijatelný, tak on se líčil i krk a poprsí. To znamená, že on vypadal jako antická socha. To bylo úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, a koukal jsi se na něj nebo šli jste na něj jako na, dejme tomu, krásný obraz mistrů Rembrandta, anebo na něj šli jako na nový divadlo?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Aha, no, to mi trošku něco podsouváš, jo, jasně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ptám se, promiň.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
On hrál skutečně tak oduševněle, jo, a tak už vlastně odtažitě a tak jako jenom črtá ty věci. Stačilo by ještě pár kroků a došel by k takovýmu tanakovi, který jsem přinesl to náboženství zvané butó, ze kterýho celá alternativa je dodnes jako posedlá. Jo, je to tak, jo. Poté, co my jsme ho viděli v tom Antoine Theatre, tak odjel, já nevím, na 38. turné americký. To byl dědek, kterej do poslední chvíle. Takže my máme u nás, na katedře učí Martin Sochor, který jediný Čech, který absolvoval jeho školu. A ten udělal úžasnou věc, co by každej student měl někdy pro svýho milovanýho profesora udělat. Pozval ho do Čech a dosáhl toho, že mu naše akademie dala pamětní plaketu, že jo. Takže vedle Marcela Marceauho a tady těch světových jazzmanů má hudební akademie další prostě v té galerie těch lidí, se kterýma se protly dráhy i mistra Marceaua.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mnoha a mnoha lety, tuším, že to bylo skoro 2 roky nebo možná i víc, tak Boris Hybner si z klasiků českého humoru vybral klasika takového, řekl bych, neortodoxního. A to smutného muže. Já si myslím, že on přestože se vyjadřoval verbálně, tak měl něco společnýho s pantomimou, protože byl takovej.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
No, já si myslím, právě mezi těma rozhlasákama hájil takovou tu oblast, jakou na film, ve filmu proslavil Buster Keaton.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, přesně.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo, to je to stoneface nebo pokerface, tvář hráče pokeru nebo deadpan, jak oni říkali v Americe, to znamená mrtvá pánev, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Takže to bylo přesně ono. Škoda že nežije, rád bych ho zeptal, jestli ho znal nebo jestli někde ve chvíli, kdy hledal, jestli ho třeba tento příklad...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Inspiroval.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
... nepřistrčil k tomuhle tomu. Jsem o tom přesvědčenej, dodnes ho vidím, jak na vyškovským, to bylo v nějaký estrádě, přišel k tomu mikrofonu, měl, tuším, že to byl Redingot.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Redingot, ano.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Redingot.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Černý, ano.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, buřinku, měl ruce v klíně, že jo, a měl takovej ten /nesrozumitelné/ hlas.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Brýle.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
A černý brýle, ano. Ano, a měl tenhle ten monotónní sugestivní servis, kterej budil dojem, mluvil velmi pomalu, protože ty nehoráznosti, které ze sebe vydával, nepotřebovali už žádnej, žádný barvy, žádný změny hlasu, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Žádný Turbo, ano.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano. Já si vzpomínám, co mě dostalo, nikdy nezapomenu, popisoval, že byla tichá noc a on říkal: ani šťovík nezakyselil. Úžasný, úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak přesto že jak správně Boris Hybner říká, byl strašně pomalý, až, až takový, až na usnutí, tak teď bude paradoxně v Tandemu mluvit o spěchu.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Boris Hybner je člověk, který dělá svou práci hrozně rád. Práci, to se nedá říct práci, je to, je to záležitost, která...

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jen se nežinýruj. Je to dřina.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to dřina.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jako kolikrát i větší. Já si vzpomínám, že my kdysi dělali telemetrický měření při představení Etidovi a dělali to, já nevím, dělníkovi v metru, horníkovi Vaškovi Hudečkovi při nějakým Brámsovi, že jo, a tady tohle to. Mi dali elektrody jako na tělo a v portále chlapík s přístrojema a snímal srdeční činnost a tohle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jsi dopadl?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Byl jsem hned za chlapíkem, kterej se spuštěnou houkačkou jel sanitkou přes centrum. Hned druhej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stříbrnou.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo, jo. No, ne, fakticky, jako ta psycha, když zvedáš činku nebo pasažér ve vlaku, když zvedáš kufr, tak tam ta námaha je odpovídající.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, a toto byla měřená fyzická námaha, nebo i psychika jaksi, jak trpí?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
To tam, to tam s tím souvisí, jo. To je v jednom. A vlastně ty psycha i ta fyzická vlastně se projevuje jenom na tom srdíčku, který dělá, co může.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak zatímco tehdy dostal Boris Hybner stříbrnou, tak zcela nedávno dostal pomyslnou zlatou. Teď mám na mysli Thálii. Já vím, že pro tebe to není až tak jaksi, že bys to pro to dělal, málokdo dělá prostě svůj kumšt pro Thálii, ale já tě znám trošku a vím, že seš citlivej člověk a že to s tebou mohli i zahejbat jako.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
No, strašně. V části své osobnosti tomu ještě pořád nevěřím, jo. A bylo to samozřejmě jsem si myslel, že v tom má první Hornest s Krausem, jasně, jo, anebo Polívka. Teď to vypadá spíš na Polívku. Fakticky jako bylo to báječný a já jsem tomu fakt nevěřil, díval jsem se na ten dopis, kterým mi to oznamujou, dokonce to mělo ten důsledek, že jsem si ty černý hadry koupil, oblek jsem si koupil až 2 hodiny před.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano. Ne, fakt. Já jsem si říkal: oni to nevydržej, to nemůžou vydržet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako fór.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
No, jasně. Teď už tohle, už jsem byl nervózní, a já jsem říkal: ale nekoupím si černý hadry.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A teď zazvoní telefon a řeknou: apríl.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Já to samozřejmě přeháním a tohle, aby to mělo nějakou zábavnou. No, ale fakticky ty, ty šaty jsem si koupil na poslední chvíli, však se mi to taky vymstilo. Oni to vyřešili tím, že se tentokrát sedělo na jevišti, a to byla ta největší odměna, člověče. Sedět na jevišti a dívat se do toho rozzářenýho sálu hlediště Národního divadla vedle manželky. Ta neměla chybu. A já tam teď mám takovou čurdu, v Žebrácké opeře hraju londýnskýho policajta. Mám tam 7 vět, pozor. Jo, jistě. Já hraju v Národním divadle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Byla to tvá Mekka v životě jako?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ne, to se, opravdu jsem nikdy, nikdy, my jsme byli a jsme pořád na okraji divadla, jo. A já jsem se prostě náhodou teda už podruhý, protože zase Stavovským hraju v Revizorovi. Tam mám nádhernou roli, hele. Gogol, skutečně napsal do Revizora figuru, která nemluví a která se jmenuje doktor Hybner.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo. Já jsem přesvědčen, že to hraje poprvé člověk identickýho jména. Je to doktor Hybner, je to nějakej Němec, kterej zůstal na tý Rusi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nemluví.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
No, on se nenaučil rusky, neví, co se kolem něj děje a tak se tak kolem tu a tam strašně opije. Bodejť. No, a takže jsem viděl na oponě na Hynaise, z druhý straně je takhle velikánskej nápis Klobouk dolů 1926. Tak jsem nemohl mít čepici, to jsem nemohl. A teď když řekli: za celoživotní mistrovství, to zní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To zní.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo, tak jsem přesně věděl, jak to dělali v Hollywoodu, že ve chvíli, kdy se to dovezlo, tak jsem nakloní ke své manželce nebo manželka ke svému muži a políbí ji. Já jsem...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zabírají to kamery.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Zabírají to kamery, jasně, dáváš bacha jako, abys... jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrej profil.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Aby, aby to byl dobrý snímek, jasně. A jak jsem se takhle naklonil, tak mi vyjely, otevřely ty pacičky od kšand, protože ty hadry byly nový, já jsem to neznal, a věděl jsem, že, že se budou spouštět. Jo, to byl takovej úlek, tak jsem zapomněl poděkovat rodině. Takže já to tímto činím. Moc ti děkuju, Lucie, moc ti děkuju, Heleno, moc ti děkuju, Jano. To jsou moje 3 manželky. Já jsem trigamista. Moc vám děkuju, děti, Vando, Lenko, Žofinko, Maxi, Heleno a moc ti děkuju, Harpo Marxi, Bustere Keatone, Marceli Marceauou a... mám jmenovat všechny kytaristy?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, my to stejně dáváme do fidautu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu hezkou děkovnou řeč, kterou tedy Boris Hybner přednesl před písničkou, teď můžeš klidně, Borisi, navázat, protože se teď ptám na lidi, osobnosti, osoby, ale třeba i momenty v tvém životě, které byly takové důležité, rozhodující a pomohly ti na tvé cestě.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Nemusím moc přemýšlet, vzpomínat, je to doktor Šváb, Luděk Šváb. To byla renesanční osobnost a ozdoba nejenom Prahy. Byl to vnuk Josef Švába Malostranského, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Malostranskýho, opravdu?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, ano. Kytarista pražského Dixielandu, šéf výzkumného psychiatrického ústavu, člen pražské surrealistické skupiny a velkej nekonečně poučenej přemýšlivej a nadšenej znalec němýho filmu. A nikdo to neví, že on taky psal některý skeče pro Fialku, pro jeho pantomimu, zejména v Devět klobouků na Prahu. A tohle umění miloval, pomohl mi na pantomimě objevit i věci, který jsem netušil. To, že byl surrealista, bylo a je pořád důležitý. Ale objevil mi svět americký grotesky. On měl šestnáctku a měl strašnou spoustu filmů a vždycky uvařil nějakou takovou stravu, která trhala čelisti, jo. A pak jsme si ty jeho zasukovaný filmečky jako promítali a pak jsme si o tom povídali. On vyskakoval a vytahoval z knihovny prostě knížky. A takhle mě nakazil, prostě tady tou těma, jak on říkal groťajsnama, že jsem vlastně zatímco kolegové Turba a Polívka a Souputníci a moji milovaný druhové. Prostě se orientovali na Francii, tak já jsem byl právě taky z toho titulu jazzu a tady tohle to, že jsem žil vždycky. Ale ten amerikanofil a na ten anglosaskej, anglosaskej humor. No, a tam je to prostě ta groteska, že jo, to nejdůležitější a tak mě to vlastně přivedlo k té sérii těch.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si uvědomuju, že vůbec nevím, kdo je pro tebe jako top, number one, třeba já miluju asi nejvíc Laurela a Hardyho, ale...

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ty dva jsou skutečně nejsměšnější a i jejich nahrávači, jo, James Finlayson a Edgar Kennedy. Finlayson, to byl ten, kterýmu se říkalo mistr doubletake, jo, to byl takovej ten šilhavej Skot, prudivej, jo. A Edgar Kennedy, to je ten, co hrál...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Robustní.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Co... ano, to je původně boxer, že jo, kterej hrál ty policajty a kterýmu se zase říkalo mistr slowburn, pomalý zapalování, jo. To byla... no, a zrovna tyhle ty dvě věci, to jsou herecký triky, který dodnes fungujou. Takže když se podíváš na jakejkoliv film s Redfordem, tak tam uvidíš doubletaky, i když je třeba měl udělat očima jenom, jo. To je opravdu, tím on vždycky posílá navštívenku, jako že je plně vzdělaný herec.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Boris Hybner je muž mnoha tváří, hlavně ale té jedné tváře, která je sympatická a řekl bych, znáte ji samozřejmě ze spousty skečů, pantomimických představení, z Gagmana, ale znáte tvář Borise Hybnera taky z filmu. Dost často tě teď poslední dobou využívá film v tom dobrým slova smyslu. Teď zrovna jsem si vzpomněl na toho nádhernýho skořápkáře z U mě dobrý. Ty se tam vyřádíš vždycky skvěle. Copak čeká tě teď něco podobnýho taková nějaká hezká rolička?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Já jsem si pro jistotu napsal, s Pepíkem Platzem chystáme teď pohádku, která... nezapomeňte se dívat na Štědrý den, půjde první část naší klaunské pohádky. Je to velmi originální prvek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pepa Platz režíruje.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Prosím?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pepa Platz bude režírovat.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, Pepa Platz bude režírovat a je to něco, co, co mě ovlivnilo z té práce Slávy Polunina, se kterým jsem teď v poslední době cestoval po světě. A to jsou klauni nebo mentalita klauna úplně nová. Souvisí to vlastně s tím novým cirkusem, že jo, doufám, že se objeví konečně v Praze i Sláva Polunin, abychom vlastně nezaspávali i na dále, jo. 20 let dřímání stačilo, už bychom měli nejenom vyvěsit...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už je taková pauza veliká?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný?

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Neměli bychom, neměli bychom otálet a vyvěsit i vlajku Unie na Hradě. To je, to je jediná věc, která přiměla poprvé v životě jít na demonstraci. Já si myslím, že by to tak mělo bejt a zamyslel ses na tou vlajkou Unie? Já tam vidím stůl krále Artuše a rytíře kulatého stolu. Nikdo, ano, to je naprosto nejdemokratičtější... všichni mají stejně daleko od středu, ano, a ten střed tvoří průsečík jejich zájmu, jejich nadšení a jejich oddanosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je ale pravda, že každej není v tom, u toho stolu Artuš a každej není Lancelot, víš.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ale byli jsme tam pozvaní, pozváni.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je to důležitý určitě.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Ano, a to je všechno otázka procesu. Za dvě generace tomu budeme velmi dobře rozumět, ale to není k zahození, 200 milionů Evropanů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekl na závěr dnešního Tandemu velký mim, velký herec, velký Evropan Boris Hybner. Borisi, děkuju ti za dnešní návštěvu.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
V kolik, za 2 roky?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za 2 roky, no, zase tak jako dneska.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Zase tak ve stejným...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ve stejným čase.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jasně, čau.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dej si to, dej si to do nějakýho diáře nebo do telefonu.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Nemusím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se ti určitě ozvu.

Boris HYBNER, herec, scénárista, mim
--------------------
Jo, bezvadný, platí.

Spustit audio