Česká republika je velmoc skibobů a Deštné v Orlických horách líhní nejlepších skibobistů
První skiboby připomínající podivné kolo s lyžičkami, ale i závodní stroj naší nejúspěšnější skibobistky Ireny Francové najdete v muzeu v Deštném v Orlických horách. A není to náhoda, protože právě tady vznikaly první skiboby, první sportovní kluby a sem se závodníci vraceli s medailemi z evropských i světových závodů.
První informace o skibobech a skibobovém sportu se objevily už v 19. století, kdy různí vynálezci, zejména výrobci lyží a bicyklů, zhotovovali jednostopá vozidla - skiboby, které usnadňovaly člověku pohyb na sněhu. Skibob je v podstatě jízdní kolo vybavené namísto kol krátkými lyžičkami a krátké lyže má závodník i na nohách. Podle dochovaných patentových spisů byl v roce 1891 vynálezcem jistý Američan J. C. Stevens. První veřejný závod v jízdě na dřevěném skibobu se konal v roce 1914 na ještědské sáňkařské dráze v Liberci před zraky 25 tisíc lidí.
Česká republika patří k největším velmocem tohoto sportu. A největší líhní špičkových sportovců v jízdě na skibobech bylo a je právě Deštné v Orlických horách. Ve sbírce pohárů byste ve zdejším muzeu našli i ty od nejúspěšnější závodnice všech dob, a to v celosvětovém měřítku – od Ireny Francové - Dohnálkové. Ta do svých třiceti let získala neuvěřitelných 29 titulů mistryně světa v jízdě na skibobech. I v současné době zaujímají čeští závodníci trvale místo na špici v silné konkurenci skibobistů.
Kde se v Orlických horách vzal skibob?
Když se skibob jako nové sportovní náčiní objevil v roce 1914 v Liberci, ihned zaujal i milovníky zimních sportů z Orlických hor. Stejně jako se pár let předtím uchytila výroba lyží, začali nejprve tátové klukům ze starých kol stavět skiboby jen tak podomácku a později je začali konstruovat profesionálně. A protože na zasněžených kopcích Orlických hor se skibobům i skibobistům dařilo, byl tu zakrátko největší československý klub.
Expozice v Muzeu v Deštném připomíná pionýrské začátky i úspěchy zdejších skibobistů. A ukazuje i to, jak byl vývoj stroje složitý, od prvních dřevěných a velmi nepohodlných skibobů až k odpruženým lyžinám a řídítkům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Informace jsou zkreslené či smyšlené, brání se šéfka krajské hygieny, která měla srazit motorkáře a ujet
-
Příměří musí stát na silné ukrajinské armádě. Anexi Krymu Unie neuzná, tvrdí poradce premiéra Pojar
-
Konkláve začne příští týden, rozhodli kardinálové. Vyberou na něm nástupce papeže Františka
-
Nadstandardní vztahy v šatně, myslí si Horváth o Trpišovského úspěchu. Tématem Sparty je změna