ČESKO ZEMĚ NEZNÁMÁ - HRADEC KRÁLOVÉ

4. duben 2008

- takto jsme pojmenovali výpravy reportérů Českého rozhlasu ze všech regionálních studií za tím, co paměti hodno. V neděli 6.DUBNA se vám ze všech regionálních stanic Českého rozhlasu ozveme z Hradce Králového . "Příběh slavné Holubice"

V historii světového a zvláště evropského letectví, má česká aviatika více slavných kapitol. Na samém počátku třeba tu, kterou rozepsal v květnu roku 1911 inženýr Jan Kašpar na svém blériotu. - Málo kdo ale ví, že už celých šest let předtím kapitolu o létání bezmotorovém, a rok před Kašparem i o motorovém létání - dokonce na strojích vlastní konstrukce, začali v tehdejším Rakousko-Uhersku jiní tři úspěšní vzduchoplavci. Právě o nich a také o nejslavnějším letadle své doby, je i další díl cyklu Česko - země neznámá", nazvaný "Příběh slavné Holubice" S ředitelem Městského muzea v Žacléři Danielem Machem, a s Eliškou Pilařovou se v něm hned na začátku vypravíme do Trutnova ...

Ettrichové nebyli jen přadláci
Rod Etttrichů se údajně usadil na úpatí Krkonoš během války sedmileté, tedy někdy v polovině 18. století. Původně mlynáři, později vážení textilní průmyslníci, budují celou síť prosperujících přádelen, mezi nimi i tu v Jaroměři, ve které se prvně v Čechách zpracovávala juta. Technicky nadaný Ignác vystudoval v Anglii a stal se i technickým ředitelem přádelny v trutnovském Horním Starém Městě. Den po Štědrém dni roku 1879 se mu narodil syn, po otci Ignác, kterému začali říkat Igo. Jeho otec se ale už na konci 19. století začíná zajímat o nedokončené dílo Otto Lilienthala a o jeho pokusy na kluzácích a zájem o rozvíjející se letectví přenáší na syna - absolventa trutnovské reálky a Technické a obchodní akademie v Lipsku. Osmnáctiletý Igo přiváží v roce 1898 do Trutnova celou Lilienthalovu pozůstalost, kterou otec koupil, včetně kluzáku a v areálu přádelny v Horním Starém městě je vybudována letecká vývojová dílna.

CZN 20080406

Na počátku bylo semínko
Pokusy najít vhodnou konstrukční inspiraci v ptačí a hmyzí říši ale nebyly úspěšné. Větší štěstí měli Ettrichové s přijetím konstruktéra a technika Franze Xavera Welse, který se rozhodl vyzkoušet v literatuře popsaných výjimečných letových vlastnosti semínek liány Marcozanonia macrocarpa. Tato semínka dokáží za dobrých podmínek dolétnout a bezpečně přistát i na vzdálenost deseti kilometrů. - Wels semena z jihovýchodní Asie získal a konstrukci podle nich postavenou přihlásil Ettrich už v březnu roku 1905 jako Flugmaschine k patentování v Rakousku. Kluzák, zhotovený z bambusu a plátna podle zanoniového profilu dolétal bezpečně na půl kilometru. Vůbec poprvé se v Rakousku vznesl kluzák, navíc zhotovený v českých zemích, v říjnu roku 19O7 v Nových Dvorech nad Trutnovem - nejprve se zátěží a hned nato do letadla vstoupil i Wels. Vystoupal do výše 15 metrů a dolétl za hranici 2OOm. Veřejně byl kluzák předveden o šest dní později.

Taube, neboli Holubice
Do kluzáku byl zabudován první motor francouzské výroby, Welse nahrazuje žacléřský rodák , letec a konstruktér Karel Illner - a stavby dalších letounů jsou přeneseny z nedostatku vhodného prostoru k létání - za Vídeň. Po nedokonalém typu Vrabec ale dostává nový dvoumístný středoplošník s typickými profilem křídlel, rozpětím 14m a široce rozprostřenou ocasní plochou, jiný motor a začíná se psát nová kapitola v dějinách letectví. Illner s tímto letadle, nazvaným Taube - Holubice dosahuje už v roce 191O, tedy rok před Kašparem, který poprvé letěl na francouzském blériotu, několika rekordů, v dubnu a květnu absolvuje na svou dobu neuvěřitelné vytrvalostní lety například z Wiener Neustadt do Vídně, pokusně bere i pasažéry a jako třetí v Rakousku skládá pilotní zkoušky. Holubice se stává nejbezpečnějším letadlem své doby a v roce 1913 se znovu zapisuje do dějin aviatiky Letem pěti zeměmi - z dnešní polské Lubawky přes Berlín, Hannover, Brusel , Paříž a kanál La Mance do Londýna - kde způsobí pravou senzaci. Ve světě vyrábí dodnes a Igo Etttrich se stal prvním člověkem, jehož stroje v Rakousku Uhersku vzlétly. O jeho dalších neuvěřitelných osudech i o osudech jeho letadel uslyšíte v neděli 6. dubna. -"Příběh slavné Holubice" připravil Český rozhlas Hradec Králové v režii Pavla Krejčího a za zvukové spolupráce Radovana Hobla.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka