Chválkovičtí nesouhlasí s napojením nového nákupního centra na výpadovku na Šternberk

2. červenec 2015

Nesouhlas obyvatel Olomouce-Chválkovic vyvolal návrh na napojení nového nákupního centra na výpadovku směrem na Šternberk. Soukromý investor chce obchodní dům spojit s frekventovanou silnicí, po které denně projede zhruba dvacet tisíc aut, hned dvěma vjezdy. Právě jeden z nich umístěný v odbočovacím pruhu je jádrem sporu.

„Vypadá to, že se město dobře nestará o to, aby zajistilo základní infrastrukturu,“ posílá výtku na adresu města obyvatel Chválkovic a také zastupitel za hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek.

Stojíme u jedné z nejfrekventovanějších silnic v Olomouci - v ulici Chválkovická. V těsné blízkosti tu finišuje stavba nového nákupního centra. Investor počítá s dvěma vjezdy do areálu. Jeden už magistrát schválil.

Kámen úrazu a důvod nesouhlasu místních je druhý vjezd - přímo z odbočovacího pruhu: „Komplikovat tu složitou dopravní situaci zrovna v tomto neurologickém bodě není opravdu dobrý nápad,“ dodává Pejpek.

Město kritiku odmítá

Náměstek primátora za TOP09 Aleš Jakubec ale odmítá kritiku. Město na návrhu investora pracuje a zatím nic není rozhodnuté: „Teď se zpracovává územní studie, která má celou situaci posoudit. Já si myslím, aniž bych chtěl předjímat, že se těžko posoudí, že je to tam možné realizovat. Až bude tato studie hotová, odbor koncepce a rozvoje ji zaeviduje a investor podle ní bude moci stavět.“

Naopak tvrdí, že co se týče dopravy, má město jasnou vizi: „Máme dopravní mapu, která plánuje, jak bude celá Olomouc vypadat v roce 2030. Právě na základě této mapy je vidět, že nám tam ten vjezd skutečně nevychází.“

Podle Tomáše Pejpka má být právě v tomto důležitém silničním uzlu podle územního plánu dostatek místa na další dopravní napojení - například na dlouho plánovaný východní obchvat Olomouce: „I dnes je hlavní výjezd směrem na Opavu Šternberk. I do budoucna tady má zůstat, jenom ta křižovatka bude přesměrovaná. Ten návrh, tak jak dnes vypadá, že by to mělo být, tak nedává dost prostoru pro tu křižovatku a pro to, aby lidé mohli komfortně vyjet z města ven.“

S tím Aleš Jakubec souhlasí - nápad udělat na frekventované výpadovce hned dva vjezdy do obchodního centra není šťastné řešení: „Ta východní tangeta bude mít jedno z vyústění právě na křižovatku Pavlovické a Roháče z Dubé. Takže i z tohoto hlediska se osobně domnívám, že ten vjezd se tam investorovi nepodaří vybudovat.“

Jedná se o střet zájmů?

Tomáš Pejpek má ale ještě jednu výtku - střet zájmu architektů, kteří nákupní centrum projektovali: „Architekti Knesl – Kynčl, kteří dělali územní plán a v územním plánu tady nakreslili opravdu dost místa pro dopravní řešení, zároveň pracují pro investora obchodního centra. Zájmem investora je samozřejmě to, aby maximálně využil plochu pro nákupní centrum a ne pro městskou dopravu.“

Aleš Jakubec ale střet zájmů odmítá. Šanci zpracovávat územní plán města měly i ostatní architektonické kanceláře: „Není to žádný střet zájmů, který by byl kdekoliv popsán. Dokonce ani architektonická komora tento stav neřeší. Druhá věc je, že pan Kynčl díky tomu, že zpracovával územní plán, má více informací než ostatní architekti. Ale i oni se mohli přihlásit a vyhrát soutěž na zpracování územního plánu a nedovedu si představit, že by řekli, že teď už v Olomouci nebudou nic dělat.“

autor: bam
Spustit audio