Demolice začala. Rezavá pěší lávka přes koleje u Hejčína jde k zemi

15. červen 2018

Po desítkách let chátrání město nechává zdemolovat zrezivělou lávku pro pěší poblíž olomouckého Hejčína. Místním ale oblíbená zkratka nad regionální tratí chybí. Na nové přemostění město peníze nemá, a tak společně se správou železnic plánuje podchod.

„Pro nás to není příjemné, že jsme se zbavili lávky. Byl to snadný přechod a teď se to musí všechno obcházet. Je to daleko,“ stěžuje si důchodkyně Anna Koňaříková. Po lávce denně chodila třeba na poštu nebo nedalekého obchodního centra. Teď železniční trať musí obejít. Svižným krokem jí to stojí o dobrou čtvrt hodinu víc.

Podle nedávné analýzy města lávku denně přešlo zhruba 130 lidí. Stejný počet jich ale riskoval při zkratce přes koleje, mezi nimi studentka Míša Richterová. Náhradní řešení podle ní není potřeba: „Já si upřímně myslím, že je to zbytečné. Ty koleje se daly přejít i tak.“

Místo mostu podchod

Jako náhradu město nejdřív zvažovalo novou lávku. Ta by ale podle něj byla příliš drahá. Problematický by podle náměstka primátora Aleše Jakubce z TOP 09 byl i přechod přes koleje. „Přechod musí být v dnešní době zajištěn signalizací zvukovou i světelnou. Podle stanoviska SŽDC se tam nevleze signalizací řízený přechod z hlediska zajištění kabeláží, kterou by museli nově táhnout až někam k hlavnímu nádraží, což by pro ně znamenalo obrovské náklady,“ uvedl Jakubec.

A tak v těchto dnech město společně se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) řeší plány na podchod. Studie by podle Jakubce měla být hotová do konce měsíce. Předají ji železničářům, ti podchod na své náklady vybudují a budou ho i provozovat. Cena zatím není jasná.

Mluvčí SŽDC Kateřina Šubová doplňuje, že počítají s využitím státní dotace. Podchod by měl být v místě stávající lávky, kde naváže na chodníky v ulici Václavkova a Na Trati. „Toto řešení respektuje současné uspořádání v ulici Václavkova a nezasahuje do pozemků fyzických osob. Podchod je navržen jako železobetonová monolitická rámová konstrukce a délka střední části podchodu je přibližně sedm metrů,“ popisuje mluvčí.

S demolicí lávky a současnou výlukou na železniční trati město počítá do konce června. Železničáři pak mají v plánu i stavbu pevného plotu. To by měla být napříště stopka nebezpečnému přecházení přes koleje.

autor: bam
Spustit audio

Související