Do Radimi vás vlaky nezavezou. O železnici se tam ale dozvíte skoro všechno

5. květen 2021

Asi dvacet kilometrů na východ od Chrudimi v Pardubickém kraji leží vesnička Radim. Vlakem se tam rozhodně nedostanete, zato o železnici vám tam řeknou snad úplně všechno. To proto, že tam žije pan Eduard Kapitola, železničář tělem i duší, který si v Radimi založil Soukromé muzeum dráhy. Jeho expozice je velmi pestrá a také si tam můžete spoustu věcí sami vyzkoušet.

Eduard Kapitola dráze zasvětil celý svůj život, železnice ho odmalička fascinovala. Sloužil na 26 stanicích, a to na různých pozicích. Dělal výpravčího, výhybkáře, přednostu stanice i dopravního kontrolora. A když se na dráze cokoliv demontovalo a vyhazovalo, spoustu věcí se snažil zachránit. Tak vznikla jeho rozsáhlá sbírka, kterou dnes vystavuje ve svém domě.

Soukromé muzeum dráhy najdete v centru Radimi. Expozice je velmi pestrá a také interaktivní. Eduard Kapitola ví o drážních zařízeních všechno a návštěvníkům o nich dokáže poutavě vyprávět. A top navíc i s humorem.   

Jak kdysi vypadaly jízdenky a co je kompostér

V hlavní expozici si můžete prohlédnout zařízení a drážní přístroje, které se na dráze používaly už ve druhé polovině 19. století. Nejstarší exponát představuje mezní kámen dráhy, která vedla z Německého Brodu do Rosic nad Labem. Pochází z roku 1871. Eduard Kapitola se může pochlubit také velkou sbírkou historických kompostérů. Tak se, podle francouzského vzoru, říkalo označovačům kartonových jízdenek.

Ternion, skříňka na kartonové jízdenky

Kartonové jízdenky se ukládaly v ternionu, uzamykatelné plechové skříňce. Ta je součástí osobní pokladny, kterou Eduard Kapitola v muzeu vybudoval. Okénko pochází ze stanice Medlešice, kde se pokladna likvidovala, ternion zase z Cerekvice nad Loučnou. V expozici samozřejmě nechybí ani na dráze kdysi nezbytný telegraf. Na našich železnicích se používal od roku 1866 do roku 1966.

Sousední části expozice, která se nachází v prostorách bývalých chlévů, říká Eduard Kapitola Byt pana přednosty. Vystavuje tu historické předměty, jako jsou stará rádia a dobové vybavení. Součástí výstavy je i šestimetrová mapa traťového úseku mezi Českou Třebovou a Pardubicemi z roku 1883.

Telegraf na naší železnici fungoval do roku 1966

V Soukromém muzeu dráhy v Radimi najdete i celou řadu starých telefonních přístrojů a signalizačních zařízení, svítilen nebo velkých návěstidel. Velmi zajímavé jsou historické dokumenty, které vyprávějí o stavbách železnic, ale také o běžném životě na železničních stanicích. V muzeu je uloženo také mnoho cenných dokumentů, historických map a plánů. Ty se týkají například samotné Radimi. Před 120 lety se z této malé vesničky měl stát dopravní uzel, odkud by se vlaky rozjížděly dokonce do šesti směrů. Nakonec ale trasy kolejí zůstaly jen na mapách.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.