Dopravci v kraji řeší reklamace nefunkčních elektronických jízdenek a předražených časových kupónů

19. leden 2018

Nesrovnalosti způsobené změnou systému hromadné dopravy v Olomouckém kraji se týkají i prodeje jízdenek. Zatímco předplacené kupony řidiči prodávali i o několik stovek korun dráž a museli následně vracet nespokojeným cestujícím peníze, se zaplacenou elektronickou jízdenku se někteří lidé vůbec nesvezli. Kredit se totiž do systému nenačetl. Olomoucký kraj chce problémy vyřešit do konce ledna.

„Manželce prodali měsíční lístek o dvě stovky dráž. Řekl jsem jí, ať tam zavolá, a ukázalo se, že opravdu jí to prodali špatně. A asi nebyla jediná. Řekli jí, že jí vrátí peníze,“ popsal zkušenosti s nákupem časové jízdenky Pavel Góra, zatímco v Olšanech u Prostějova čekal na autobus, který měl kvůli novým jízdním řádům zpoždění. Přeplatek 200 korun přislíbil dopravce poslat prostřednictvím jednoho z řidičů.

Přímo v Prostějově s předplacenou elektronickou jízdenkou nepochodil další cestující, Radoslav Řezníček. „Já jsem si koupil elektronickou jízdenku spárovanou s platební kartou, která by podle popisu na webových stránkách měla fungovat tak, že jen přiložím kartu k přístroji v autobuse, tím jsem odbavený a jedu,“ popsal službu, na kterou v autobusech sami dopravci upozorňují reklamou. Jenže nefunguje.

„Úhrada bezkontaktní platební kartou se stala velkým oříškem, protože tam na sebe navazuje velká spousta věcí, ať už je to kompetentnost řidiče, znalost lidí na předprodejních místech a pak do toho samozřejmě vstupují ty technické problémy,“ vysvětluje současná šéfka krajského koordinátora dopravy KIDSOK Kateřina Suchánková.

Cestující dostanou peníze zpět

Cestujícím při reklamacích vrací dopravci peníze. V e-mailové komunikaci, kterou má Český rozhlas k dispozici, to potvrdili i Radoslavu Řezníčkovi. Peníze mu ale nedorazily ani po týdnu od stížnosti. Aby mohl jezdit autobusem, musel si koupit běžný měsíční kupón. Rozhodl se proto stížnost poslat i na Českou obchodní inspekci. „Prodávají něco, co ve skutečnosti nefunguje. Peníze zkasírovali, ale službu neposkytli,“ dodává.

Kateřina Suchánková tvrdí, že největší problémy chce IDSOK odstranit do konce ledna: „Všichni dopravci byli upozorněni, že od 1. února již budou za neodbavení cestujícího řádně podle smluvních a přepravních podmínek sankcionováni.“

Většinu jízdních řádů pak ve spolupráci se starosty obcí poupraví koordinátor v únoru. Jízdní řády by na sebe tak jako dřív měly podle Suchánkové navazovat na začátku března.

autor: tas
Spustit audio