Divadelníci, prosíťujte se!

16. březen 2018

Fabula mundi je mezinárodní projekt, který v současné době sdružuje divadla a divadelní instituce z evropských zemí a ty mají jednu misi, jeden úkol: rozproudit koloběh současných textů a autorů po celé Evropě. V projektu je kromě České republiky zainteresováno dalších osm států, Německo, Anglie, Itálie, Rumunsko, Francie, Polsko, Španělsko a Rakousko.

„Ta hlavní mise je tedy více uvádět současné evropské drama ve všech těchto zemích, ale zároveň také rozvíjet talenty našich autorů. Abychom s nimi nespolupracovali jako s lidmi, od kterých jen převezmeme text, ale abychom s nimi pracovali jako s bytostmi, od kterých se můžeme učit a které se mohou učit od nás.“
David Košťák, dramaturg i autor z pražského divadla LETÍ

Divadlo LETÍ a Fabula mundi

Divadlo LETÍ je jediným českým zástupcem v projektu Fabula mundi, který v Evropě funguje už několik let. „Tento běh je čtyřletý,“ doplňuje David Košťák, “což je skvělé, protože za čtyři roky se povede rozproudit vzájemnou komunikaci mnohem více než v minulých letech. A navíc – divadelníci dříve dostávali jen texty jednotlivých autorů, v tomto novém cyklu se můžeme s autory osobně potkávat, zjistit více nejenom o tom, co píší, ale i o tom, jakým způsobem píší, jaká témata je zajímají.“

„Speed dating“ ve Vídni

Devítka divadelníků, devítka zemí, se 30. ledna letošního roku po setkáváních v Barceloně, Berlíně, Bukurešti, Římě, Paříži a Varšavě potkala se všemi ostatními účastníky projektu Fabula mundi ve Vídni.

„Takový program je vždycky rozložen do dvou dnů. První den je méně interaktivní. Jednotliví partneři představují svoje divadla a instituce, aby se vědělo, jaké partnery ke spolupráci projekt nabízí. Pak se představují autoři tak, aby tomu, kdo měl možnost si přečíst jejich dvě hry, pomohli ve zkratce se co nejvíce ponořit do jejich tvorby, poznat je nejenom jako autory, ale i jako osobnosti“, přibližuje vídeňské setkání David Košťák.

„Druhý den je už více interaktivní. Tam se odehrávají individuální setkání. S každým autorem má člověk možnost půlhodinu v klidu pohovořit. V praxi se to odehrává jako takový speed dating. Je tam několik malých stolečků a po půl hodině někdo zazvoní zvonečkem, že je čas změnit místo a autora. Tato individuální setkávání považuju za nejcennější, protože člověk má možnost se s autorem bavit nejenom o hrách, které už napsal, ale i o tom, jaká témata má autor s tím kterým dramaturgem společná.“
David Košťák

Vídeň byla tak říkajíc předposlední „štací“ vzájemného potkávání. Ta poslední se konala na konci února u nás. V Praze. 

Fabula mundi u nás

„Podstatná věc je v osobním setkávání,“ o tom je přesvědčena Martina Schlegelová, umělecká šéfka divadla LETÍ a také účastnice pražské „štace“. Když si divadelní text můžeme spojit se zážitkem ze setkání s konkrétním autorem, když máme možnost víc pochopit „jeho“ svět, pak ten konkrétní divadelní text vnímáme úplně jinak.

Financování půl na půl

Divadelní projekt Fabula mundi má přehledné financování. „Vzorec je jednoduchý“, konstatuje Martina Schlegelová: „Za každé euro z Evropské unie musí člověk sehnat euro, které dofinancuje. Samozřejmě to, jak snadné je sehnat dofinancování, se v těch jednotlivých účastnických zemích velmi liší. Například Česká republika už téměř zrušila dotační program ministerstva kultury na dofinancování evropských grantů. Takže u nás je nutné postupovat jinak: dofinancovávat ze zdrojů, které má divadlo LETÍ k dispozici na běžnou činnost. Z dotací ministerstva kultury, hlavního města, z tržeb, z celého toho vícezdrojového balíčku. To má samozřejmě nevýhody, ale také mnohé výhody. Nutí nás to, abychom jednotlivé poznatky z toho projektu přetavovali do konkrétních inscenací, protože na nic jiného peníze nemáme a neseženeme.“

Současná dramatika je v kurzu. Divadlu LETÍ se to potvrzuje už 13. sezonu

Čaj a apokalypsa

Divadlo letí... To nemusí platit všeobecně, ale v případě stejnojmenného pražského divadla LETÍ to platí docela určitě. Rok 2018 zahájilo premiérou „Čaj a apokalypsa“, britské dramatické experimentátorky Caryl Churchill. Tu přiblížili dramaturgové Marie Špalová a David Košťák společně s jednou z hereček Zojou Oubramovou.

Samozřejmě nelze zapomínat ani na prezentaci současné dramatiky formou scénického čtení, především v rámci projektu 8@8.

Playwriting Europe - Beyond borders? Česká autorská rezidence v Evropě

Od 15. do 21. března hostuje český dramatik Roman Sikora se svou hrou Zpověď masochisty v kalabrijském Castrovillari. Spolupracuje tam s italským souborem Rossosimona a režisérem Francescem Aiello při přípravě inscenace této hry.

autor: Eliška Závodná
Spustit audio