Frekventovaná ulice Pavlovická v Olomouci bude dál pro cyklisty nebezpečná
Jízda cyklistů ze severní části Olomouce - Chválkovic do centra bude i dál zkouškou odvahy. Zvlášť nebezpečná je křižovatka Na Pile.
Čerstvě se tam upravují silnice kvůli nově postavenému obchodnímu centru. Místní čekali, že v úzké ulici vznikne pruh pro cyklisty na úkor právě stavěného centra. Město ale dalo přednost návrhu soukromého investora.
„Ta křižovatka teď bude po té dostavbě areálu navržená tak, že cyklisté budou muset jezdit spolu s auty v jízdních pruzích. Nebudou mít vyhrazené své vlastní pruhy,“ upozorňuje nadšený cyklista, místní obyvatel i opoziční zastupitel za hnutí Pro Olomouc v jednom Tomáš Pejpek.
Spolu s ostatními lidmi v městské části se snažil o to, aby tu bylo dost místa pro všechny - auta, kamiony i cyklisty – tím, že se posunou uliční čáry.
„Platí nějaký územní plán. Na jeho základě se zpracovávala územní studie a ta studie, s nějakými kličkami, které jsou v tom územním plánu schované, povolila to, že se ty ulice natolik zúží, že tady ten prostor pro cyklisty nebude. My jsme se snažili několik měsíců o to, aby samo město iniciovalo změnu té studie a vymezilo tady dost prostoru pro tyto ulice. Když se vytváří nové hrany zástavby, tak ty ulice se vytváří ne desítky, ne-li stovky let dopředu,“ dodává Tomáš Pejpek.
Město ale žádosti lidí nevyslyšelo. A tak místní mají pocit, že radní dávají přednost soukromému podnikateli před lidmi, kteří v této části města žijí.
Na tuto výtku reaguje náměstek primátora za TOP09 Aleš Jakubec: „Já potom posílám naše lidi k soudu a my tyto soudy prohráváme. Když někdo z majitelů soukromého pozemku napadne stanovení veřejného prostranství, tak mu soudy dávají za pravdu. Veřejný zájem pro ně není tak podstatný jako právo vlastnické.“
Důvod, proč tu není samostatný pruh pro cyklisty, je podle něj jasný: „Cyklostezka, která by po ulici Roháče z Dubé vedla, by stejně narazila na železniční přejezd. Jeho rozšíření je buď tak finančně náročné, že se stejně neudělá, a ten cyklista by se znovu musel vrátit na tu úzkou cestu, nebo další možností je mimoúrovňové křížení, které bychom nebyli schopni zajistit a financovat.“
Nakonec smířlivě dodává: „Máme zpracovaný plán, který počítá, že cyklisté budou jezdit jinými trasami a vyhnou se této křižovatce.“
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Tendr silničářů ve středních Čechách padl. Kraj se vrátí ke starým smlouvám a vymýšlí další postup
-
Michailidu: Vypěstovat ano, sklidit ne. Vládní návrh pravidel nakládání s konopím podporuje ilegální trh
-
Nevíme, zda bude Trump s Netanjahuem trpělivý. Izrael často nedělá, co si USA přejí, říká Kalhousová
-
Šibeniční termín? ‚Věřím, že se to do voleb stihne. Projednám to s opozicí,‘ říká Blažek k trestní reformě