Hlavní cesta do Hanušovic je kvůli sesuvu půdy uzavřená. Její zprovoznění je zatím v nedohlednu
Nemalé komplikace způsobuje od minulého týdne obyvatelům a firmám z Hanušovic a okolí uzavírka krajské silnice mezi městem a bohdíkovskou místní části Raškov. Úsek je součástí hlavního tahu na Olomouc a zpět. Řidiči ho nemůžou používat kvůli sesuvu svahu pod silnicí. Už teď je jasné, že zprovoznění nebude jednoduché.
„Cesta visí jenom na asfaltovém svršku, tudíž je vysoce nebezpečná pro jakoukoli dopravu,“ popisuje nezávislý starosta Hanušovic Marek Kostka a prohlíží si nebezpečně ujíždějící svah pod krajskou silnicí. Ten s sebou částečně strhnul i kus svodidel a taky několik stromů na břehu řeky Moravy, která je několik metrů pod námi.
Celý úsek teď čeká geologický průzkum. Podle něj projektanti určí řešení. „Našim cílem je ověřit nějaký geotechnický profil a vlastnosti zemin, aby se daly navrhnout opěrné konstrukce, bez kterých se to tady neobejde. Problém je to dost velký, protože je to nárazový břeh řeky Moravy, která to tady stále podemílá,“ shrnuje vedoucí průzkumu Oldřich Janík.
Jediná cesta do Hanušovic ve směru z Olomouce teď vede přes Šumperk, Bratrušov a Kopřivnou. Komplikace je to pro místní obyvatele i firmy. „Naše těžká auta využívají z 99 procent tu cestu podél řeky Moravy. Teď to nějakou významně dlouhou dobu nebude možné. Pro nás to znamená vyšší náklady, protože překonání těch kopců stojí více pohonných hmot, ale i delší čas,“ říká ředitel pivovaru Holba Vladimír Zíka. Vůbec největší problém mají zaměstnanci, kteří do Hanušovic dojíždějí z nedaleké Rudy nad Moravou nebo Bohdíkova. „Zaměstnanci, kteří to mají do práce tři nebo pět kilometrů, teď najedou třicet,“ dodává Zíka.
Podle hanušovického starosty se sesuvu mohlo předejít. To, že jde o problémový úsek, se prý dlouhodobě vědělo. Náměstek hejtmana pro dopravu Michal Zácha z ODS ale pochybení ze strany krajských silničářů odmítá. Jak dlouho bude zprovoznění úseku trvat, zatím není jasné. „Správa silnic pracuje na tom, aby byl co nejrychleji vytvořen projekt, který jasně řekne, jak tu vozovku zasanovat. Bude se tam muset postavit opěrná zeď, budou se muset vyměnit podloží. Odhad ceny už teď šplhá k 65 až 70 milionům korun,“ uvedl Zácha.
Dočasným řešením by mohlo být alespoň otevření jednoho jízdního pruhu pro osobní auta. Jestli je tato varianta možná, teprve určí odborníci.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Protestující: Gruzínská policie má taktiku na každý den. Někdy mlátí novináře, jindy nás nahání v ulicích
-
Francouzská vláda s rozpočtem obešla poslance. Ti budou brzy hlasovat o vyslovení nedůvěry
-
Politolog Just: Za plentou rozhoduje peněženka, ne hodnoty. ANO chce vládnout bez koaličního partnera
-
S ruským pasem na Ukrajinu. Cesta za manželem je trnitá, popisuje žena z Kyjeva