Hluk a otřesy. Obyvatele obcí na trase z Olomouce do Tovačova trápí nadměrný provoz kamionů

27. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Klimkovicemi nebudou moct jezdit auta o hmotnosti nad 12 tun (ilustrační foto)

Vedení obcí Kožušany-Tážaly, Charváty, Blatec na Olomoucku a města Tovačov žádají o prodloužení platnosti dopravních značek, které zakazují autům nad 12 tun vjezd na jejich katastry. Značení je u vesnic rok a podle samospráv přispělo k částečnému snížení počtu kamionů, které si přes obce zkracují cestu.

„Toto je denní realit nás všech. Projede jeden kamion, ani nestihnu říct větu, hned jede další,“ ukazuje u hlavní cesty v obci Charváty její starostka Jarmila Kowalczuková z KDU-ČSL. „Jezdí večer, v noci. Se synem se třepe postel, bojíme se, aby se nám nerozpadl dům,“ přizvukuje jí jeden z místních Jiří Hlavinka.

Situaci alespoň trochu pomohlo loňské umístění značek, které zakazují vjezd vozidel nad 12 tun. Platnost umístění značek končí se závěrem října. Vedení obcí Kožušany-Tážaly, Charváty, Blatec a Tovačov usiluje o jejich prodloužení. Žádost už se nyní zpracovává. „Žádost o stanovení zákazu tranzitu na silnici 2/435 na trase Olomouc – Tovačov jsme ve středu 22. září odeslali na magistrát města Olomouce, Přerova i Prostějova. Na ministerstvo dopravy byla žádost odeslána tento čtvrtek. Žádost je s termínem do konce roku 2022 s ohledem na realizaci dopravních staveb v Přerově,“ potvrzuje mluvčí olomouckého hejtmanství Kamila Navrátilová.

Podle Navrátilové hejtmanství očekává, že správní orgány žádosti vyhoví. Situaci ale dopravní značky zcela nevyřešily, samosprávy obcí se proto snaží o změnu v legislativě.„Když si představíme, že by toto měla řešit každá obec, tak si myslím, že jednodušší cestou je, aby to řešila legislativa,“ dodala Kowalczuková.

Pomoci by podle nich mohlo zpoplatnění úseků druhých a třetích tříd pro nadměrná vozidla.

autor: bas
Spustit audio