Irena Dousková: HRDÝ BUDŽES

r_2100x1400_regiony.png

Setkání s literaturou

Pro rozhlas vybral Petr Hanuška
V hlavní roli Nikola Birklenová
Zvuk, záznam a střih Mirka Sychrová
Režie Michal Bureš

Tu knížku si musíte přečíst! Třeba ve vlaku, v autobuse, v metru nebo v čekárně u doktora. Ta knížka je totiž vesele smutná či smutně veselá, jak je vám libo a z jakého úhlu se na ni díváte. Napsala ji Irena Dousková a je tomu již pět let. Předcházel jí román Goldstein píše dceři a po ní přišly prózy Někdo s nožem a Doktor Kott přemítá. Ani jedna z nich však Hrdý Budžes - tak se totiž onen prozaický kousek jmenuje - kvalitativně nepřerostla. Je totiž těžké překonat něco, nač čtenářstvo a literární kritika pěli svorně chválu, a kdy autorce začali přezdívat Viewegh v sukních.

Irena Dousková: Hrdý Budžes

Myslím, že se za tuto přezdívku stydět nemusí, neboť je oceněním především jejich spontánních vypravěčských kvalit, schopnosti naroubovat vážné téma na komický kmínek, a přitom nebýt násilná, kýčovitá, ramenatá a já nevím ještě jaká.

Dousková zvolila v Hrdém Budžesi či Budžesovi téměř již tradiční narační klíč: vložila ho do rukou malé, trošičku otylé dívenky žákyně druhé třídy ZDŠ v Ničíně Helence Součkové, a ta postupně odemyká jednu kapitolku za druhou, aby za jejími dveřmi nacházela smutné i veselé osudy vlastní a všem dospěláků, kteří tvoří její okolní svět.

Ten se odehrává na jevišti znormalizovaných osmdesátých let a Helence bylo do vínku dáno, že její rodiče a jejich přátelé unikají před režimními otěžemi, jak a kam se jen dá. Ona sama vše poměřuje svou dětskou přecitlivělou duší, která zná jediné měřítko: to je dobré, a to bude asi špatné. My o její budoucnosti víme jediné: ona se už normalizační šedí prokousávat coby dospělák nebude...