Jak cestovali českoslovenští prezidenti? Projděte si salonní vozy Prezidentského vlaku

Návštěvníky Prezidentského vlaku na olomouckém hlavním nádraží přivítal prezident Masaryk
Návštěvníky Prezidentského vlaku na olomouckém hlavním nádraží přivítal prezident Masaryk

Salonní vozy, které v různých etapách naší staleté historie sloužily nejvyšším představitelům naší země, byly letos v létě k vidění na mnoha nádražích České a Slovenské republiky.

České dráhy a Národní technické muzeum se vypravením takzvaného Prezidentského vlaku připojily k oslavám stého výročí založení Československa. „Tento Prezidentský vlak je trošku ahistorický, protože v této podobě pro potřeby hlav státu nikdy nejezdil. Je to ukázka toho nejlepšího, co se podařilo zachovat v provozuschopném stavu,“ zahájil naši prohlídku Michal Novotný, ředitel Železničního muzea při Národním technickém muzeu v Praze.

Nejstarší vůz byl vyroben na přímou zakázku následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d´Este v roce 1909 firmou Ringhoffer v Praze. „Takových kusů je po Evropě zachováno jenom několik. Každá země se jimi patřičně pyšní,“ dodává Novotný.

Salonní vůz, který byl vyroben k  80. narozeninám prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka v roce 1930, navrhl architekt Albert Jonáš. Vůz je vyzdoben obklady z australské třešně, řezbami z ořechového dřeva a bronzovými či mosaznými prvky.

„Hned týden po převzetí vozu jím prezident Masaryk cestoval na dovolenou na francouzskou riviéru. Používal ho poměrně často během svého funkčního období a dá se říct, že mu posloužil i na jeho poslední cestě, když se převážely tělesné ostatky prezidenta Masaryka z Prahy do Lán, tak byl tento vůz zařazen v pohřebním vlaku a jelo v něm nejbližší Masarykovo příbuzenstvo,“ říká František Kaplan z Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Masarykův vůz byl v 60. letech nahrazen vozem na tehdejší dobu moderním a tím je třetí zapojený salonní vůz z roku 1967, který sloužil až do rozpadu Československa.