Jak cestovali českoslovenští prezidenti? Projděte si salonní vozy Prezidentského vlaku

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Návštěvníky Prezidentského vlaku na olomouckém hlavním nádraží přivítal prezident Masaryk

Salonní vozy, které v různých etapách naší staleté historie sloužily nejvyšším představitelům naší země, byly letos v létě k vidění na mnoha nádražích České a Slovenské republiky.

České dráhy a Národní technické muzeum se vypravením takzvaného Prezidentského vlaku připojily k oslavám stého výročí založení Československa. „Tento Prezidentský vlak je trošku ahistorický, protože v této podobě pro potřeby hlav státu nikdy nejezdil. Je to ukázka toho nejlepšího, co se podařilo zachovat v provozuschopném stavu,“ zahájil naši prohlídku Michal Novotný, ředitel Železničního muzea při Národním technickém muzeu v Praze.

Nejstarší vůz byl vyroben na přímou zakázku následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d´Este v roce 1909 firmou Ringhoffer v Praze. „Takových kusů je po Evropě zachováno jenom několik. Každá země se jimi patřičně pyšní,“ dodává Novotný.

Salonní vůz, který byl vyroben k  80. narozeninám prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka v roce 1930, navrhl architekt Albert Jonáš. Vůz je vyzdoben obklady z australské třešně, řezbami z ořechového dřeva a bronzovými či mosaznými prvky.

„Hned týden po převzetí vozu jím prezident Masaryk cestoval na dovolenou na francouzskou riviéru. Používal ho poměrně často během svého funkčního období a dá se říct, že mu posloužil i na jeho poslední cestě, když se převážely tělesné ostatky prezidenta Masaryka z Prahy do Lán, tak byl tento vůz zařazen v pohřebním vlaku a jelo v něm nejbližší Masarykovo příbuzenstvo,“ říká František Kaplan z Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Masarykův vůz byl v 60. letech nahrazen vozem na tehdejší dobu moderním a tím je třetí zapojený salonní vůz z roku 1967, který sloužil až do rozpadu Československa.