Jak na kontrolu jízdního kola po zimě
Asi nejlepší způsob jak zkontrolovat kolo, je ho nejdříve umýt. Pokračujeme kontrolou rámu, zda nemá praskliny a zda na kole nic nechybí. Samotnou péči o kolo lze rozdělit na tři části. Zvládneme je sami, nebo s pomocí servisu.
Důležitá je kontrola pneumatik, zda nejsou zpuchřelé, jejich dofouknutí na optimální tlak a kontrola středového uložení. Kola se musí točit volně. Je nutné také zkontrolovat gumičky brzd, aby nebyly probržděné, a ráfek kola. Na ten se dostává během brždění písek, ráfek se odírá a snižuje se tloušťka jeho stěny. V důsledku toho se může stát, že ráfek praskne.
Kontrola brzd
U kotoučových brzd zkontrolujte brzdové destičky. Dražší kola mají většinou brzdy hydraulické, u kterých se doporučuje nechat jednou až dvakrát za rok kapalinu v servisu vyměnit. Když to neuděláte, dostane se tam nejenom voda, ale i nečistoty. Oprava je poté mnohem dražší než samotná výměna brzd.
Zvýšenou pozornost věnujte brzdám u elektrokol, které jsou z důvodu vyšší hmotnosti kola více namáhané. S kontrolou baterie, která nebyla v zimě pravidelně nabíjená a nemá dostatečnou kapacitu, se raději obraťte na servis.
S tlumiči raději do servisu
Návštěva servisu se doporučuje také u kol s tlumiči, kde vymění kapalinu, dofouknou tlak a zkontrolují vidlici. Důležitá je i kontrola řetězu, který se časem vytáhne a jiným radiusem zničí ozubená kola na zadní kazetě kola. Výměna kazety a řetězu je pak podstatně dražší, než pouhá výměna řetězu. Nakonec zkontrolujte a dobijte baterie v předním a zadním osvětlení, případně i baterii v měřiči ujetých kilometrů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.