Jediná přípravná třída v jesenickém okrese končí. Místo ní vznikne mateřská škola pro handicapované

Přípravná třída v Jeseníku, ZŠ Fučíkova
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Přípravná třída v Jeseníku, ZŠ Fučíkova

Přípravná třída má ulehčit dětem nástup na základní školu. Nabízí ji například Základní škola Fučíkova v Jeseníku, a to jako jediná v okrese. Její vedení se ale kvůli přísnějším legislativním podmínkám rozhodlo třídu zrušit. V uvolněných prostorách zřídí speciální mateřskou školu.

Naplnit přípravnou třídu byl pro ředitele školy Zdeňka Bílka každý rok problém. Podmínky jsou navíc podle něj od loňského září zase o dost přísnější. „Rozhodl jsem se přípravnou třídu zrušit, protože legislativně po 1. září v letošním školním roce už nemůžu přijímat pětileté děti,“ říká.

Další důvod připojuje jeho zástupkyně Alena Vrbová: „Většinou jsme se setkali s tím, když jsme ty děti sháněli, že je ve školkách málo dětí, tím pádem ty školky děti neradi pouští.“

Oba mě pak vedou do prvního patra budovy, kde má přípravná třída zázemí. Teď se ale opravuje. Od září se promění ve speciální mateřinku. „Tady bude herna a tady bude ložnice,“ ukazuje prostory Bílek. „Budeme tu mít děti od 3 do 7 let, které jsou nějakým způsobem znevýhodněné – s mentálním postižením, s tělesným postižením, se závažnými řečovými poruchami, autisté a děti s ADHD,“ vysvětluje.

Ne všem inkluze vyhovuje

Ředitel krajského zařízení má totiž signály, že některým rodičům proces inkluze, tedy zařazování všech dětí do běžných škol, do takzvaného hlavního vzdělávacího proudu, nevyhovuje. A žádají pro své děti individuálnější přístup. „Ti rodiče, kteří budou chtít, aby jejich dítěti byla poskytována maximálně individuální péče, ti se rozhodnou pro toto zařízení u nás,“ dodává.

Zdeněk Bílek je už dnes přesvědčený, že v Jeseníku mateřinku naplní: „Ten minimální počet čtyř dětí budeme určitě mít.“ Některé děti do ní přestoupí právě z přípravné třídy. Příkladem je autista Ríša. Jeho máma Adriana Zajacová ze Zlatých Hor prostředí měnit nehodlá. „Myslím si, že ta inkluze pro něj byla náročnější. Bylo více dětí, více hluku, více nových podnětů. Tady jsou jen čtyři. Mám z toho lepší pocit, protože je klidnější, sebevědomější a řekla bych, že celkově i ten rozvoj jde poznat,“ uvedla.

Další oddělení speciální mateřinky chce škola otevřít i na svém detašovaném pracovišti ve Vlčicích.