Jiří Klem v Tandemu

Jiří Klem v Tandemu

Jiří Klem, herec s velmi výrazným hlasem, navštívil studio Tandemu. Jak ke svému povolání vlastně přišel? A jaké bylo jeho dětství? Jaké krušné chvíle prožil? A co chystá do budoucna? Na to se ho zeptal Jan Rosák...

0:00
/
0:00
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každý den právě v tuto hodinu se vám hlásím z Tandemu. Ani dneska neuděláme výjimku, zdraví vás Jan Rosák. Ovšem Tandemy jedeme vždycky ve dvou, jak název napovídá, tak dovolte, abych vám představil toho druhého. Díky svému prostému zjevu a zvučnému hlasu na jevištích divadel vyrostl v představitele mužných typů světového i domácího repertoáru. Někde jsem se dočetl, že na takový hlas, jako má on, by měl mít jeho majitel zbrojní pas. Vítám herce Jiřího Klema.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Díky a dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, Jiří. Než se podíváme do Liberce roku 1944, doporučuju písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže Jiří Klem se narodil v Liberci, to už jsem prozradil, roku 44. V Liberci se narodilo víc slavných kumštířů, mimochodem taky Vlasta Burian, jestli se nepletu.

Jiří KLEM, herec
--------------------
A to já nevím. Dokonce, no, tak to je pro mě novinka, z který jsem potěšen pochopitelně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale teď se vrátíme k tomu vašemu narození, Jiří, takže tam jste strávil své dětství taky?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, tak tam, já se spíš považuju za červenokostelačáka, neboli jaksi podhuráka z těchto, z těchto míst, protože zhruba v mých dvou letech a sestřiných čtyřech zhruba jsme se přestěhovali z rodinných a různých jiných důvodů do Červeného Kostelce. Takže já za takovéto své město dětství považuju Červený Kostelec na Náchodsku, což je městečko mezi Náchodem, Trutnovem a Českou Skalicí. Ale samozřejmě ta stopa už tam zůstala, pač tam dlouhou dobu bydlela moje babička, tak jsme tam dojížděla tu a tam na prázdniny se sestrou a do jejího, do úmrtí dědy jsme tam dojížděli a později jsme ji potom vzali do Kostelce k nám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže to bylo takové dětství kluka z menšího města.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Červený Kostelec je menší město, že jo. A to je takové dětství napůl kluka městského napůl venkovského, že jo.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Přesně tak, protože tenhle ten Červený Kostelec, to bylo patnáctitisícové maloměsto obklopené vískami, které teďko už patří k němu, takže to je skutečně spojení, přímý a organický spojení maloměsta s okolními lesy, vesničkami a přírodou. Tak teď jsem se vlastně na tu vísku zase tak vrátil, i když se to rozrůstá, to znáte důvěrně i tam z vašeho regionu, že to, co bylo maloměsto nebo pěknej venkovskej ten, tak už je pomalu pohlcováno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zde už je předměstí Prahy vlastně.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všecko už je předměstí Prahy. No, ale vraťme se zpátky, tak to vaše dětství bylo spíš jaksi do té přírody nebo jste byl spíš takovej ten sígr kluk, kterej rád řádí v těch městských uličkách?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, tak to bych spíš byl ten městskej sígr v tom slova smyslu, že tam jsem se učil zhruba v těch 11, 12 letech s kamarádem Oldou Hrnčířem za sokolovnou kouřit. Tam jsme se učili kouřit. Později samozřejmě v tom, že když jsme vyšli, měli jsme svůj soubor Srdíčko, tak jsme už jako byli vázaný víc jakoby do toho středu města do toho divadla, tam je překrásný divadlo v Červeným Kostelci. Ale jinak jsem bydlel velmi blízko rybníků, třech nebo čtyřech a vlastně blízko lesa, takže skutečně to, ta poloha a charakter toho města je skutečně vpojená do tý přírody, že to nějak jako nerozlišuju striktně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale moment, tam už zaznělo Srdíčko, to je, předpokládám, název divadelního dětského souboru nějakého.

Jiří KLEM, herec
--------------------
To byl takový nepřímo divadelní soubor, ale to byla prostě taková skupinka, kdy jsme si psali písničky, scénky, skeče. Můj kamarád k tomu skládal muziku, další kamarád, to byl kvartet takovej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už takhle v tomhle tom útlým věku?

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ve 14 letech zhruba, jsme začali ve 14 letech, samozřejmě jsme leccos zkopírovali, ale měli jsme znamenitýho, takovýho abych tak řekl takovýho spiritus agency a to byl starej pan Břetislav Kafka, což byl dědeček mýho kamaráda, kterej skládal muziku. To je vyhlášen, to byl vyhlášený léčitel, který dodneška má svoji společnosti obdivovatelů a tak dále a ten se vždycky vynořil někde v tý vilce, kde jsme to dělali a měl takový bledě modrý oči, upřel to na nás a říkal: "Kluci, tohle to není vaše, to není vaše, to jste někde slyšeli." A zase zmizel. Ale když se něco povedlo, bylo to jaksi z našich vrásek, jak se říká, u byť takhle krátkých a ještě mělkých vrásek, jo, tehdy, tak se opět odněkud z těch třech dveřích v tom, kde byl ten klavír, vynořil a říkal: "Tohle je hezký, protože to je vaše." No, takže takhle jsme prostě blbli a s náma ještě jedna půvabná dívka, takže takhle vzniklo Srdíčko. Ale to byl takovej prazáklad, prazáklad toho tíhnutí, ještě když jsem původně chtěl být malíř. Moje maminka velice hezky malovala, kreslila, byla to znamenitá modistka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to malování vám zůstalo dodneška taky.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Trošičku, ale teďka už velmi okrajově a teď už jenom jako obdivovateli a divákovi.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než jsme se posadili s Jiřím Klemem do studia, tak už padla řeč taky na některé kolegy a některé bohužel bývalé kolegy, respektive kolegy, kteří už mezi námi nejsou, ale na které by bylo docela hezké zavzpomínat. Jiří Klem zavzpomínal na Miroslava Masopusta, který nedávno bohužel opustil řady svých kolegů herců a hezky jste zavzpomínal, tak zkuste znovu.

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, to byly takový, víte, to jsou ty okamžiky štěstí, který člověk až v pozdějším věku sčítá nebo je začne vážit a začne si jich vážit, protože od prvních dnů na divadelní akademii, kdy jsme byli jaksi v tom ročníku, velmi početným, který pak samozřejmě zeštíhlel, pač nás bylo asi 32, skončilo přes 20. To byl takovej nápad velmi "velkorysej" tehdy. No, nicméně taky to zase začínalo kvartetem, abych tak řekl, počtem čtyř, to byl Olda Vlach, Áda Kohút, který v současný době žije v Německu, Jirka Paďour, což je současný jihočeský biskup, a Míťa Masopust, jo, a já, respektive já a Míťa Masopust a Luděk Sobota, to byli emeritní duchovní bratři našeho společenství. No, a to byl znamenitej kluk, znamenitej kamarád, velmi talentovanej, pohybově nadanej, takovej noblesní kluk, který před 10 lety ovdověl a tou samotou velice, velice strádal a bohužel nás opustil. Ale taky jsme spolu začínali v prvním angažmá v Divadla Za branou, takzvaně číslo jedna, kam jsme nastoupili hned po fakultě v roce 66 a všichni na něj vzpomínáme s velkou, přes všecky problémy, který život přináší, a on to neměl lehký v osobním životě, tak na něj vzpomínáme s velkou láskou a vděčností.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Luděk Sobota byl taky jedním z vašich spolužáků a na něj dneska přijde řeč a dokonce nejenom přijde řeč, ale my mu dáme dokonce i slovo.

Jiří KLEM, herec
--------------------
To je skvělý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bude až za chvilku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže někdo vypadá tak dobře a má tak skvělý hlas jako můj dnešní host Jiří Klem, tak to bylo asi určeno už od samýho začátku, že prostě z vás bude, Jiří, herec, ne?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, tak vaše hodnocení se samozřejmě velice i méně ješitnému člověku velmi krásně poslouchá jako. Ale ta předurčenost, nevím, jestli je to zrovna předurčenost, ale ta touha rozhodovat se mezi výtvarným uměním a architekturou a potom divadlem, tak skutečně převažovalo potom divadlo, a na gymplu v podstatě až potom, já jsem chodil na gympl v Úpici a tam díky skvělým profesorům a tomu kamarádskýmu kolektivu a spolupráci s úpickými ochotníky, tak tam mě začalo volet ne to publikum nebo tohle to, mě v první řadě okouzlilo zákulisí světla a pochopitelně v tom věku mladé naše partnerky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jistě, jistě.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Takže toto okouzlení se spojilo s mnoha směrům, no, takže zvítězil, zvítězilo to divadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Měl jste ten hlas vždycky takhle hezky posazenej, nebo?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, já si myslím, že ano. I když později tomu trošku samozřejmě pomohly cigarety, ale prej to není ten pravý důvod, to spíš jako kazí ten hlas, tam jsem se snažil nebo snažím se od toho oddálit, aby, aby to nebylo jaksi touto cestou. Tak to posaz není.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu DAMU už jsme si tady vlastně tak trošičku probrali, i vaše spolužáky. A dokonce jste naťuknul i to vaše první angažmá, které bylo Za branou.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za branou jedna.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Za branou jedna.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už bylo s Otomarem Krejčou.

Jiří KLEM, herec
--------------------
To bylo těsně potom, rok poté jsem tam nastoupil právě s Míťou Masopustem a další spolužačkou Hankou Pastejříkovou v roce 66. To už rok trvalo a pak jsme vpluli rovnou do inscenace Kočka na kolejích a Maškary z Ostende a začali jsme zkoušet Tři sestry, kterým mně začala vlastně ta naše, naše, naše éra. Tam ten Mirek Masopust, Mirek Masopust také krejíroval, no, a tam jsem strávil 5, 5 sezon.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaké bylo hrát pod Otomarem Krejčou, která nedávno taky bohužel opustil řady divadelníků?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, tak já si myslím, že to bylo v něčem složité, abych to tak řekl, velmi složité v tom, že on byl, on byl nesmírně náročný a třeba i tomu, že jsem mladej a jaksi nerozumnej a trošku jsem to, trošku jsem si myslel taky, že člověk je mistr světa v tý době a teďka vzatej do toho, a teďka jsem měl možnost hrát i se svým profesorem milovaným, s Milošem Nedbalem na stejným jevišti, že jo, Miloš Nedbal tam taky působil v Divadle Za branou. Tak těch, ty první 3 roky byly nádherný, druhý trošku rozpačitý, to jsem se dostali do určité kontraverze i mojí vinou. Ale musím říct, že ta spolupráce byla vždycky od něho náročná a teprv dneska dokážu odhadnout, že taky byla velmi cílená a já bych tak řekl pedagogicky velmi rafinovaná a správná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S touhle tou školou jste pak přešel do, k realistům tedy.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano, ano, ano, na druhý břeh Vltavy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na druhý břeh Vltavy a tam jste byl ale opravdu hodně dlouho.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Tam jsem byl, tuším, 23 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
23.

Jiří KLEM, herec
--------------------
23 let, až na malé okamžiky 23 šťastných let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je kus života lidského.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ohromnej kus.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam jste si zahrál fantastický věci.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Nádherný role a dodneška se s tou partou tu a tam stýkáme od uvaděček až po herce, a je to jako byste se stýkal s rodinným okruhem širším, který máte rád. To není vždycky v rodinných okruzích. Já na to vzpomínám s velkou láskou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně, jasně. Ale abychom pokračovali ve vaší kariéře, pak jste byl krátkou dobu na volné noze.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nastoupil jste do Divadla Komedie a teď hrajete v ABC, jste v angažmá přímo?

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano, ano. Teď i v této době, kdy se ta jaksi ta samostatná, předtím samostatný celky, to znamená Rokoko a ABC spojilo opět v jeden celek městských divadel pražských, tak vlastně máme jeden soubor širokej pro dvě scény, pro Rokoko a ABC.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsme si probrali v krátkosti kariéru mého dnešního hosta herce Jiřího Klema.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Klem zmínil už osobnost velice zajímavého zvláštního herce, komika Luďka Soboty, svého spolužáka. A myslím si, že to je docela logický, že... logické, že jste si ho vybral jako jednoho z klasiků českého humoru, protože on už se jím vlastně stal. On se jím stal už, už kdysi dávno.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Rozhodně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dneska se to potvrzuje samozřejmě. Vzpomínáte na ty jeho začátky, už to bylo na začátku tak jasné, že on byl tak...

Jiří KLEM, herec
--------------------
Že byl osobnost velmi, velmi zvláštní a vyhraněná, to bylo už jasný od začátku, že jo, tak on už byl na škole ženat, například při gymnastice, kdy jsme třeba vyběhli na Strahov a profesor Drdácký, kterýmu jsme říkali doktor Dácký, vždycky mluvil tak huhnavě, říkal: "Tak, kluci, a teďka žádný flákání," jo, v 8 ráno třeba, jo, "žádný flákání, vytočit kolena dopředu, za mnou." A teď Luděk říkal: "Pane profesore, to na mě nemůžete chtít, já jsem ženatej už..." A on: "já jsem taky ženatej. Jo, ty máš /nesrozumitelné/, já mám 3 děti, a co podívejte se, jak točím kolena, tak za mnou," a takhle, že jo. Nicméně byl ve skupince Libušky Havelkové a ta mu nějak nepřišla na chuť a myslím, že ani on jako pedagogyni jí, takže ho chtěla odsunout, ale moudrej a citlivej Miloš Nedbal říkal: "V tom klukovi něco je, já si ho vezmu do svý skupiny," a vzal ho k nám do skupiny, dal mu i psát třeba ve slaměným klobouku spojovací texty, který byly nesmírně vtipný v roli Emila taky a tak dále. A ten Luděk se vyhranil velice brzy, prostě velice specifickej komediální typ, s tím trošku /nesrozumitelné/ ksichtem, že jo, ale ve znamenité. A já jsem ho později už potom, když ještě byl v Liberci, tak hostoval Na zabrádlí s tou, tuším, Ypsilonkou tehdejší v sólových výstupech a to byly etudy nebo prostě rozehraný etudky na téma třeba Miss Antropa nebo Lakomce. To byly skvělý věci, my jsme se řezali smíchy, to bylo prostě ohromný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když dovolíte, tak se půjdeme dneska aspoň trošičku malinko se zacvičit, i když ho neuvidíme zase, protože si pustíme Luďka Sobotu jako jednoho z klasiků českého humoru. A protože se nám blíží ty Vánoce, tak si dáme jeho pojetí strojení vánočního stromečku.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem volá a na druhé straně našeho telefonického spojení by měl být teď herec Ladislav Potměšil. Láďo, jste tam?

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ano, je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, dobrý den, já vás srdečně zdravím a vítám a chtěl by vás pozdravit i můj dnešní host ve studiu.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Já tě zdravím, Láďo, je tady Jirka Klem, já už jsem se před časem anoncoval, že když to půjde, že ti zavoláme, takže tě zdravíme nejenom dva, to znamená Honza Rosák, já, ale i naše virtuální přítelkyně Bohunka. Tak vidíš, i Bohunka pronikla do rozhlasu.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
To je taky čest, volaj mi dva chlapci s nejkrásnější barytonem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak tomu, hoši, mám rozumět, té Bohunce teda?

Jiří KLEM, herec
--------------------
No, já to vysvětlím, viď, Láďo. Bohunka je virtuální, virtuální bytost ženské, jak už je patrno, ženského rodu, o které jsme s Láďou vzájemně v podstatě vytvořili veršovaný epos, veršovaný epos, ať už v podobě psaných dopisů nebo pohlednic nebo esemesek. Ovšem pravda je, že ta Bohunka je tedy pro nás slavná stejně jako třeba Jára Cimrman, ale nemůžeme, nemůže zveřejnit detailně její jaksi oblast činnosti, protože...

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ale můžeme zveřejnit, jak to vzniklo, jestli si vzpomínáš.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano, tak to, tak to...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bych rád, Láďo, teda.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ode mě, ode mě to byly Jarní pohled jarní pozdrav, který napsal Jirkovi a to myslím, že zveřejnit se dá, protože na tom pohledu stálo...

Jiří KLEM, herec
--------------------
Tohle ano, ano.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Mnoho, mnoho let. Už je jaro, svítá slunce, co ti visí na meruňce. Ne, to není meruňka, to je naše Bohunka. Byla totiž holka v tom, teď nám hyzdí krásný strom.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To napsal kdo, Láďo, to vy jo?

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
To jsem napsal já tobě a ty jsi pak na to reagoval a už to šlo.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano, já jsem reagoval taktéž veršovou formou a vznikl ten dlouhý epos.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ano, a pokračovalo to až, až k Putinovi.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ano.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Doputovala naše Bohunka.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Doputovala k nejrůznějším bytostem, protože teď už to můžu říct, viď, aspoň to obecně popsat.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Skončila u pokladny v Česku v Tescu.

Jiří KLEM, herec
--------------------
U pokladny v Česku v Tescu, ale já teďka můžu, viď, Láďo, prozradit, že v podstatě nemůžeme to dál jaksi nějak rozebírat, protože ona se zabývala pouze velmi vyhraněnou sexuální aktivitou a to nejrůznějších politických a regiliózních osobností, abych tak řekl, celého světa.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ano, byla i na olympiádě.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Od Obamy přes papeže až k našim, našim politikům a naším, naším vrcholovým představitelům či známým.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Teď nevím, jestli není na sjezdovce někde.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Anebo na sjezdu.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Tak jo, já vám děkuju, chlapci, hoši, hoši barytonový za zavolání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My děkujeme za velice příjemný příspěvek do našeho Tandemu, a když dovolíte, tak bychom si dovolili, tedy já bych si dovolil někdy brnknout, abychom se domluvili přímo na návštěvě ve studiu, protože určitě toho máte hodně co podívat. Vrátil jste se prý teď z Bratislavy zase z natáčení, takže o tom určitě bychom si taky mohli a o Bohunce taky, co?

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Ano, dobrá, dobrá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výborně.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Tak jo, hezký Vánoce a těším se příští rok na setkání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, díky, naschle.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ahoj, Láďo, čau, díky.

Ladislav POTMĚŠIL, herec
--------------------
Naschle.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je herec Jiří Klem, který, jak známo, je nositelem jednoho z nejkrásnější barytonů, už Láďa Potměšil před chvilkou taky ho pochválil, ale kromě toho taky skvělé figury. Ale i takové hezké figury a takovému hlasu se nevyhýbají maléry. Teď mám na mysli tedy jaksi úrazy a ne, že bych ho chtěl přivolávat, ale vám se stal takovej jeden, že jste měl kliku, že nad váma tedy bděli andělé, co?

Jiří KLEM, herec
--------------------
To tedy bděli a ne, jak jsem říkal, ne jeden, ale 10 andělů, protože jsem před... v roce 99 3. února v podvečer kráčel do studia svýho kamaráda točit rozhlasový švingle reklamní a takový to pod Hanspaulkou, no, a tam jsem narazil, samozřejmě pak to, média to rozmázla do toho nebo prostě takový to láskyplně divadelní "podsvětí", jako že jsem se porval se skinama nebo že mě takovýhle nesmysly, ale to bylo prozaičtější. Narazil jsem na pár lidí, kteří byli částečně opilí a tenhle ten, tenhle ten tak 26, řekněme 25, 26, 27 let mladík evidentně cizí, jaksi jiné národnosti byl i do toho zfetovaný, pač když stál potom proti mě, tak jsem poznal ty rozlitý panenky a tohle to a to, že se nemotal, nic a že byl teda... no, ale protože na mě jaksi v tom, v tom rauši a ta dívka byla starší, patrně si ho přiváděla z nějaké restaurace domů, tak jako byl tak agresivně slovně vyjel a já zrovna tuhle tu, tuhle tu vrstvu a tuhle přítomnost dvakrát nemiluju na ulicích našich měst, takže jsem mu velmi ostře odpověděl, ale velice ostře. Načež on po mně sáhl, že jo, teďka si mě přitáhl, já jsem reflexní ranou odpověděl, ale reflexní, tudíž jsem se do toho neopřel plnou silou, no, a on se chytil za ten nos, ale během tý chvilky, když jsem třeba měl utéct, anebo jak říkají odborníci dokončit obranný protiútok, tak mě odborným způsobem rozkopal pravou nohu tak, že teda byla komplet, visela na šlachách a na svalech. A to je vážné. To se stalo nedaleko od tohoto studia, takže pak tedy, pak samozřejmě zdrhli, že jo, s touto, s touto dámou a jeden z těch obyvatelů, obyvatelů těch vilek, který stáli tam proti v tom hotelu bejvalýmu, co to je, Internacional nebo co to je, Na viničních horách, tak zavolali samozřejmě sanitku, policajty a tak dále a odvezli mě do Střešovic. Podrobil jsem se v rozmezí 3 měsíců dvěma operacím. Ale díky tomu, že na jedné straně jaksi to moje tělo trápí kamenama vápenatejma, tak na druhý straně se mně ten vápník a to tělo zesiluje, tvoří tak rychle, že jsem o tu nohu nebo její část nepřišel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak zaklepeme to.

Jiří KLEM, herec
--------------------
To musíme, no, opravdu zaklepat. Mi to velmi srostlo a navíc, navíc ani nechodím o berlích a dělám ještě různé lotroviny na divadle a tak dále, takže to dopadlo dobře. Ale byl jsem, byl jsem rok a měsíc a půl mimo provoz.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale suma sumárum můžete jaksi říct, že byste se zachoval stejně, to znamená jaksi takhle jako, jako člověk nepoddajný, že neutečete před takovým, doporučíte to lidem, aby, aby prostě zareagovali tak, že prostě mu dát do nosu nebo se radši schlípnout uši?

Jiří KLEM, herec
--------------------
Doporučuji to, co mně potom,víte, Honzo, doporučil jeden voják, který cvičí, cvičil tedy hradní stráž osobní obranu a jeden policajt po těžké havárce, kdy vezli nějakýho zločince do Prahy na vyšetřovačku, do nich se v protisměru narvalo auto a ze čtyř policajtů přežil pouze on, a ten hajzl, který měl pokus o loupežnou vraždu, tak měl pouze pohmožděný rameno, jak to bejvá. A tím mě 6,5 měsíce školili a výsledek toho školení byl vždycky: pokud jste ohrožen, nejlepší obrana je útěk.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Útěk.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Útěk.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne útok. Ne útok, ale útěk.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Útěk. Pokud není možný útěk, tak se připravit na aktivní obranu a právě z toho období znám ten termín dokončit obranný protiútok, protivníka zlikvidovat. Ale to je vždycky riskantní. Ale musím vám říct jednu věc, že jsem díky tomuto zážitku dlouho třeba přemejšlel o tom, zdali bych a došel jsem zaplaťpánbůh k tomu, že ano, kdybych byl svědkem, že někdo někoho napadne nebo ubližuje nebo ohrožuje nožem ženskou, tak že bych neutekl a že bych se snažil samozřejmě efektivním způsobem přijít na pomoc nebo prostě si myslím, že proti těmhle lotrům je třeba se bránit. Ale je třeba být připraven, jak říká Hamlet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, říká Jiří Klem, který už ví své, protože to zažil.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem herec Jiří Klem. Už jsme si popovídali taky o jeho současném angažmá, které je v divadle ABC, ale kromě toho Jiří Klem hraje taky v několika představeních jaksi mimo divadlo určitě.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Zatím ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, nebo hrál jste určitě.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Hrál jsem představení Pařížanky, kde právě jsme krejírovali se zmíněným a s kterým jsme rozhovor s Ládíkem Potměšilem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a kromě toho malujete, chodíte do galerií, ale mě zajímá, co je před vámi teď třeba, dejme tomu v dabingu, kde se určitě váš hlas skvělý uplatňuje.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Tak jednu dabingovou sérii mám teď za sebou, to byla opět Pohotovost, posledních 15 dílů Pohotovosti, to byla poslední práce. Co mě čeká dál, to nevím, a v divadle taktéž nevím, protože vím, že budu zkoušet nebo nasazen až v druhé půlce sezony, což už jsem věděl delší, delší čas. Takže jsem taky napnutý a docela zvědavý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si někde přečetl, jak mají herci různé takové touhy a sny, že byste někdy chtěl dabovat Lina Venturu. Už se vám to povedlo?

Jiří KLEM, herec
--------------------
Ne, nepamatuji to, nepamatuju si to. I když tedy Lino Ventura jak herec, tak člověk, protože pak jsem i jakože to málokdy čtu, tak jsem se podrobně seznamoval s pamětmi především jeho vrstevníků a především jeho paní, s kterou žil. Takže jsem zjistil, jakej to byl skvělej, zajímavej člověk. Vlastně self-made man, že jo, bývalý zápasník. Ale měl ohromný charisma, ohromně talentovanej přirozenou talent. Ale i jeho osobní vlastnosti včetně toho, co udělal na poli charity, že jo, protože měl sám postiženou dceru a jakou energii a jakou sumu peněz věnoval, věnoval směrem k této činnosti a v této činnosti a jaký to byl věrnej a i když třeba taky podivínskej, ale věrnej kamarád svých kolegů prostě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já bych vám přál, až přijde nějaký film, který ještě není s Linem Venturou nadabovaný, aby vám to teda opravdu jaksi spadlo do klína, protože to by bylo, to by byla krásná konjunkce tedy, jeho zjev a váš krásný hlas.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Takhle bych si s ním povídal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, to by se mi líbilo. Tak uvidíme, každopádně dnes jsme si popovídali hodně velice zajímavých věcí s mým hostem Jiřím Klemem a já věřím, že to nebylo naposledy. Moc vám děkuju za vaši návštěvu a přeju, ať se všecko daří, zdraví, kariéra, všecko ať funguje.

Jiří KLEM, herec
--------------------
Totéž já přeju vám, dobré zdraví, dobrou náladu do příštího roku, všecko dobrý.