Jsem nestor podvodů na vysokých školách
Všechny zkoušky na ČVUT, kterou vystudoval, udělal prý Tomáš Vorel podvodem. Dostudoval a přestoupil na FAMU. "Diplomy z obou vysokých škol jsem spálil, potřeboval jsem uzavřít svoji minulost," říká režisér filmů "Gympl a "Vejška", které mu pomohly se s traumaty z doby studií vyrovnat.
Tomáš Vorel patří k zakladatelům Divadla Sklep, spolu s Davidem Vávrou, Tomášem Hanákem, Milanem Šteindlerem nebo Václavem Marhoulem. Vzájemně si všichni hrají ve svých filmech.
Jeho celovečerním debutem byl povídkový film Pražská pětka, v roce 1990 měl premiéru "rytmikál totalitního věku" Kouř. O šest let později si založil vlastní produkční společnost VOREL FILM a natáčí hořkou komedii, která se odehrává v samém srdci Prahy Kamenný most a ve které si zahrál i Václav Havel.
Tomáš Vorel to umí i s kamerou, kterou si poprvé vyzkoušel při práci na dokumentu Z města cesta. Litoval tehdy střihače, kterému předal čtyřicet hodin materiálu. Nový film Vejška, který je právě v kinech, si natočil také sám. A bylo to náročné, většina záběrů vznikala v noci.
Jaké to je točit s americkou produkcí? I to ví Tomáš Vorel, který společně se Zdeňkem Troškou asistoval během natáčení snímku Yentl s Barbrou Streisand v hlavní roli.
Tomáš Vorel má v kinech nový film, setkává se s diváky, debatuje s nimi a těší se, že odjede do svých milovaných západních Čech, aby si odpočinul od města, načerpal nové síly a přišel třeba s novým námětem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Ze světa lesních samot
Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.