Koloběžky na Praděd nově vyváží rikša na elektropohon. Ochránci přírody ji zatím neschválili

29. květen 2018

Auta v národní přírodní rezervaci nevidí jeseničtí ochranáři přírody rádi. Jde o nejcennější území pohoří, kde podle nich platí ta nejpřísnější pravidla. I to byl jeden z argumentů, proč nedovolili půjčovně na Pradědu vyvážet horské koloběžky na vrchol autem. Provozovatelé už našli náhradní řešení.

Vosky a žehličku na lyže vyměnil Michal Kroupa za pumpičku a cyklo nářadí, místo úpravy lyží ho mimo zimu zaměstnává i servis horských koloběžek. Už měsíc se na nich o víkendech můžete svézt z Pradědu na Ovčárnu. „Tady máme zrovna vybržděnou brzdu, která jde až na řídítko. Máme tady i píchlé gumy,“ komentuje.

Půjčovnu koloběžek provozuje na Pradědu společnost Sun ski sport z Jeseníku. Před časem přitom nezískala od ochranářů přírody povolení pro auto, které koloběžky na vrchol převáželo. Společnost ale nechtěla o atrakci přijít, zdůraznil její zástupce Stanislav Orel: „Chtěli jsme tuto službu pro turisty zachovat, už kvůli našim zaměstnancům, abychom jim udrželi pracovní poměr.“

Rikša uveze zhruba 18 koloběžek

A jeho kolega Jan Šubert ho doplňuje: „Vyřešili jsme to tak, že jsme koupili dvě elektrovozítka, která splňují vyhlášku a nejsou považována za motorová vozidla. Je to klasifikováno jako elektrokolo, takže nepotřebujeme žádné zvláštní povolení.“

Vzápětí mi popisuje, jak takové vozítko vypadá. „Je to klasická rikša, elektrická tříkolka. Vozítko se nabíjí plynule vždy u horské služby a kapacita jednoho vozítka včetně malého vleku, který je za ním přichycen, je kolem 18 kusů,“ říká Šubert.

Správa CHKO čeká na podklady

Správa Chráněné krajinné oblasti Jeseníky zatím žádné podklady o vozítku od společnosti nedostala, komentuje její vedoucí Petr Šaj. „Provozovatel koloběžek zatím nedodal potřebné dokumenty, které by prokázaly, zda se jedná o motorové či nemotorové vozidlo. V tuhle chvíli čekáme na specifikaci vozidla, abychom mohli rozhodnout, zdali může na této komunikaci koloběžky vyvážet, či ne,“ uvedl Šaj.

Současně nevylučuje, že vyšle na Praděd strážce přírody, aby vozítka prohlédli. Stanislav Orel se ale žádné kontroly nebojí. „Zatím jsme CHKO neinformovali o technickém listu našich vozítek, čekáme totiž na specifikaci od dodavatele,“ vysvětluje.

Cestu mezi Pradědem a Ovčárnou vlastní České radiokomunikace. Už dříve se vyjádřily, že rekreační aktivity tohoto typu tolerují.

autor: aja
Spustit audio

Související