Konec algoritmů v EU? Meta kvůli evropské regulaci nabídne uživatelům možnost sledovat obsah i bez nich

25. srpen 2023

Další velká sociální média přicházejí se změnami, které musí zavést kvůli evropské regulaci Akt o digitálních službách. Společnost Meta oznámila, že evropským uživatelům nově nabídne možnost sledovat většinu obsahu na Facebooku či Instagramu bez toho, že by jim jej předvybíraly algoritmy. Jak již dříve zprovozněné chronologicky řazené příspěvky, tak i stejně řešené řazení krátkých videí reels, tzv. stories anebo výsledků vyhledávání.

Čtěte také

Uživatelům také přibudou nové možnosti, jak hlásit případný závadný obsah nebo se naopak odvolat proti tomu, když jim sociální média nějaký příspěvek smažou. Meta také oznámila spuštění nástrojů, pomocí kterých budou moci akademické a výzkumné organizace zkoumat, jak Facebook či Instagram fungují.

Organizace, které splní zatím neupřesněné podmínky, dostanou přístup ke knihovně veškerého veřejně dostupného obsahu, který se na těchto sítích sdílí.

Evropská komise vyžaduje změnu

I TikTok oznámil podobné změny ve svém fungování. Vychází to z nutnosti splnit nové požadavky do konce měsíce, které upravují fungování médií včetně nabídky řazení příspěvků nebo obsahu bez algoritmů.

Čtěte také

„To, že se chce nejen Meta řídit aktuálními evropskými zákony, by měla být úplná samozřejmost. Trochu překvapivé na tom je, že se tak snadno a rychle přizpůsobili všemu, co po nich tento zákon chce. Myslím si, že velice rychle zjistí, že jim to vlastně nijak neškodí,“ tvrdí Petr Koubský, redaktor Deníku N.

Každý užívá sítě trochu jinak. „Všichni si podvědomě představujeme, že je ostatní používají přesně jako my, což je omyl. Řekl bych, že výhoda algoritmického řazení může být v tom, že uživatele překvapí a přinese jim něco, na co by sami od sebe jinak nepřišli nebo by jim omezený okruh známých nepřinesl. Někdo nezastává názor, že to chce mít přesně tak, jak se to časově schází,“ říká Koubský.

Chronologicky, či algoritmicky? To řeknou data

Vybrané výzkumné instituce dostanou přístup k datům ohledně uživatelské preference řazení obsahu na sítích. Koubský se obává, aby to neznamenalo, že se k těmto datům dostanou přes zaměstnance těchto institucí i firmy, které by se k nim třeba dostat neměly.

„Nevracíme se tak trošičku do dob kauzy Cambridge Analytica, která z Facebooku čerpala data, co lidé dělají, jak se chovají, a tak vznikaly různé výzkumy a přesvědčování, že umí ovlivnit volby?“ ptá se. Nevíme totiž, jak bude sdílení dat přesně ošetřeno.

Další témata ze světa internetu a nových médií, jako je zklamání z technologických revolucí, další změny na službě X či autorské právo a umělá inteligence, komentují redaktor Deníku N Petr Koubský a šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek. Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.

autoři: David Slížek , vsvo
Spustit audio

Související