Koněspřežka Linec – České Budějovice: Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek
Koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě. Především proto, že šetřila dopravní náklady.
Při jízdě po kolejích byl kůň schopen utáhnout násobně víc než ve formanském voze. S myšlenkou koněspřežky přišel stavitel František Josef Gerstner, jenže její realizaci zbrzdily napoleonské války.
Výstavby se ujal až jeho syn František Antonín, profesor na vídeňské polytechnice, který 7. září 1824 obdržel privilegium ke stavbě a provozu „železné silnice“ na dobu padesáti let.
Stavět se začalo v červenci následujícího roku a pravidelná doprava byla zahájena 1. srpna 1832. Po koněspřežné železnici se vozila sůl z Rakouska do Čech, ale i jiné suroviny, a postupně přibyla i osobní doprava.
Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek, na šesti z nich bylo možné vyměnit unavené koňské potahy za odpočaté. Cesta trvala čtrnáct hodin, vozy z obou konečných vyjížděly pravidelně v pět hodin ráno a křižovaly se u hornorakouského Kerschbaumu. Existence ve své době největšího železničního projektu u nás skončila po čtyřiceti letech, v prosinci 1872.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka