Máňa se po 40 letech vrací do Kunovic. Sloužila VIP cestujícím i armádním pilotům k výcviku

8. březen 2024 06:20

Z Pardubic do leteckého muzea v Kunovicích na Zlínsku odjel atraktivní exponát. Jde o  vyřazený armádní letoun L 410 řady UVP salonní verze. Armádě sloužil dohromady čtyřicet let, z toho polovinu jako cvičný stroj Centra leteckého výcviku na pardubickém letišti. Právě tam trup letadla zbavili křídel a jednotlivé části naložili na dva kamiony.

V Kunovicích se ze stroje stane exponát, ve sbírce tamního muzea tento typ letadla chyběl. „Je to více než 40 let, kdy letadlo opustilo kunovickou továrnu, a vrací se zpět. Letadlo už není v provozuschopném stavu. Chtěli bychom, aby některé podsystémy nadále fungovaly, elektrika nebo hydraulická soustava,“ řekl ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Muzeum získává letoun, který dosud nemá. Vlastní sice typ 410 včetně prvního prototypu, ale všechno to jsou starší verze. Varianta UVP muzeu dlouho chyběla, navíc je v salonní úpravě. Letoun tak rozšiřuje muzejní kolekci VIP letadel.

Máňa přišla o křídla. Technici před převozem z Pardubic do Kunovic museli letoun částečně rozebrat

Letoun vyrobila kunovická továrna 25. listopadu 1981. V prosinci si ho převzala československá armáda, kde sloužil na základně v Praze-Kbelích. Oslovení Máňa vymysleli piloti, kteří s ním kdysi létali. Později se letadlo přemístilo do Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které spadá pod státní podnik LOM Praha.

Letadlo do tererénu

„Každé letadlo má své pojmenování. Je to letecká tradice. Letadlo pomohlo vycvičit přes 50 armádních dopravních pilotů. V říjnu 2020 se s ním letělo naposledy. Potřebuje generální opravu, což se už nevyplatí. Jsme moc rádi, že můžeme podpořit československou historii letectví a spolupracovat s leteckými muzei," řekl ředitel LOM Praha Jiří Protiva.

Letoun Máňa dokáže vzlétnout i přistát na krátké ploše. Pilot v něm zvládal přistát také na trávě nebo na ne úplně hladké ploše. Jiná letadla vyžadují hladkou vzletovou dráhu. Nalétalo se s ním přes 3500 hodin a absolvovalo přes 5800 přistání.

„Je to velmi dobré letadlo, robustní. Odolné. Je to velmi spolehlivé dvoumotorové letadlo. Bylo původně plánované pro lety v Sovětském svazu, muselo vydržet od vysokých teplot po minusové teploty,“ řekl ředitel Centra leteckého výcviku v Pardubicích Jaroslav Špaček.

Přesun vyžadoval velké přípravy. Napřed museli pracovníci muzea sundat křídlo, odstrojit motory. Trup a křídlo jely zvlášť, každá část měla svůj kamion. „O Máňu se postaráme, jako by byla naše vlastní. V tovární montážní hale v Kunovicích ji opět budeme montovat za odborné pomoci továrny, vyrábí tam tato letadla v různých obměnách více než půl století,“ řekl Hrabec. Veřejné slavnostní odhalení letounu Máňa se uskuteční v červnu, dodal.

autoři: Ondřej Wolf , Honza Ptáček | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související