Miliony navíc i omezení dopravní obslužnosti. Jak bude vedení kraje reagovat na zdražení pohonných hmot a energií

1. listopad 2021

Omezení nebo zrušení některých autobusových a vlakových spojů. To je scénář, který může v příštím roce hrozit Olomouckému kraji v případě, že jeho vedení nenajde v rozpočtu desítky milionů korun navíc. Právě ty bude muset po zdražení nafty a energií zaplatit dopravcům.

„V loňském roce jsme zaznamenali mírný pokles, nicméně, co jsme zaznamenali loni jako pokles, je letos skokově několikanásobně vyváženo,“ Kateřina Suchánková, šéfka koordinátora dopravy, mluví o cenách nafty, které bude muset Olomoucký kraj uhradit autobusovým a vlakovým dopravcům.

„V současné chvíli, protože ještě neznáme data z Českého statistického úřadu, kolik činí průměrná cena nafty, můžeme říci, že počítáme s částkou 16 až 20 milionů,“ odhaduje částku, kterou kraj zaplatí navíc za provoz autobusových linek. V drážní dopravě je podle ní situace obdobná. „Dopad cítíme i na elektrickou trakci, tam se nám to také promítá do kalkulací a cen dopravního výkonu,“ Suchánková odhaduje, že za provoz vlaků kraj zaplatí navíc zhruba 30 milionů korun.

„Samozřejmě, že rozpočet není nafukovací, snažíme se i ve spolupráci s dopravcem najít nějaká řešení, aby se rozpočet olomouckého kraje neustále nenafukoval. Jenomže jedinou cestou, kterou můžeme jít, je samozřejmě snížení rozsahu dopravní obslužnosti, což není populárním krokem,“ uvedla Suchánková. Takový scénář podle ní může hrozit.

Rostoucí náklady trápí také dopravní podniky. Ten olomoucký má zatím podle mluvčí Martiny Krčové problém hlavně s cenou nafty. „Momentálně se růst nákladů nedá odhadnout, protože každý týden ta cena nafty roste,“ uvedla Krčová. Elektřinu má podnik vysoutěženou až do roku 2023. Podle Krčové zatím vedení podniku o zdražení jízdného neuvažuje.

autor: tas
Spustit audio