Ministr Petr Hladík: Sanační opatření v Hustopečích fungují, množství benzenu se snižuje

6. březen 2025 14:35

Největší audioportál na českém internetu

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) | Foto: Zuzana Jarolímková, iROZHLAS.cz

Z Hustopečí nad Bečvou informuje reportérka Lenka Kratochvílová

Sanační opatření po páteční havárii cisteren naplněných toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) fungují. Množství benzenu v podzemních vodách se snižuje.

Těkavou látku odborníci odčerpávají ze sondážních jam, vyhloubeno jich je už 20. Přilehlé jezero chrání norná stěna, řekl ve čtvrtek novinářům na místě ekologické katastrofy Hladík. Znovu ubezpečil, že žádné riziko v ovzduší nehrozí, místo je ohraničeno. Hasiči odčerpávají poslední cisternu, následovat bude odpařování.

Mám mírně optimistickou zprávu, ke čtvrtečnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu. Stále jsme v limitu v mikrogramech, jde o 670 mikrogramů (0,67 miligramů), limit, který se týká nebezpečnosti vůči rybám, je 3,5 miligramu. Jsme tak stále řádově níže, než je kritická mez. Z tohoto pohledu se zatím zdá, že ta opatření, která tady byla provedena, tedy odčerpávání benzenu, který se mísí s podzemní vodou, jsou funkční,“ uvedl ministr.

Podle zkušeností hasičů a drážních hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována.
ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL)

Hladík ve čtvrtek označil rozsah havárie v Hustopečích nad Bečvou za bezprecedentní. Podle zkušeností hasičů a drážních hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. I technologické postupy, které tady dělá integrovaný záchranný hasičský sbor, odborné firmy, Správa železnic, je do jisté místy unikátní. Takový rozsah havárie tady nebyl a není nikde zdokumentován. Do značné míry poznatky a zkušenosti hasičů a odborných firem, které tady zasahují, budou sloužit i ve sdílení zkušeností s kolegy z celé Evropy,“ doplnil Hladík.

Jeho slova potvrdil i velitel drážních hasičů jednotky Přerov Ondřej Kovácz, který na místě zasahoval od chvíle havárie. S takovým rozsahem havárie jsme se nepotkali nejen na území České republiky, ale i na úrovni střední Evropy. Během posledních 30 let jsme nic takového nepoznali,“ řekl ČTK Kovácz.

Rozsah škod pro železniční infrastrukturu se podle něj ukáže až po odstranění vagonů. "Předpokládám, že celé území bude muset být obnoveno - i sloupy a jejich nosníky byly vlivem tepelného záření tak zatíženy, že ztrácí schopnost nosnosti,“ doplnil.

Po odčerpání a odvětrání zdeformovaných cisteren budou moci odborníci následně přistoupit k jejich likvidaci. Na místě se budou rozstřihávat a poté odvážet, teprve poté se podle ministra Hladíka přistoupí k odtěžování kolejového svršku a kontaminované zeminy. Jak dlouho budou sanační opatření trvat, dnes zástupci štábu na místě odhadnout nedokázali.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.