Modernizace trati mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi zkomplikuje na tři roky železniční dopravu v regionu

8. leden 2024 10:36

Železničáři se v těchto dnech pustili do modernizace trati mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi na Přerovsku. Kvůli opravám uzavřou v půlce února na několik let jednu kolej a cestující z osobních vlaků přesunou do autobusů. Postup kritizují nákladní i osobní dopravci. Tvrdí, že jim to způsobí velké finanční ztráty. Vadí jim i načasování oprav. Správa železnic kritiku odmítá.

Na vlakovém nádraží v Lipníku nad Bečvou cestující na zatím pouze noční výluku vlaků upozorňují cedule. Nastupovat do náhradních autobusů můžou na zastávce před hlavní budovou. Už v polovině února ale železničáři uzavřou jednu z kolejí.

„Regionální vlaky v čase mezi 6. a 20. hodinou bylo nutno nahradit autobusy. Samotnou náhradní autobusovou dopravu si pak organizuje příslušný dopravce podle požadavků kraje,“ uvádí mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Svazu osobních železničních dopravců by s opravou počkal

Výrazné omezení provozu na jedné z nejvytíženějších tratí v Česku kritizují nákladní i osobní dopravci. Výluku napadli u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Ten ale jejich námitky odmítl. Podali proto proti rozhodnutí rozklad.

„Ten úsek i na kterém se ta výluka má konat, nemá žádnou objízdnou trasu. Prostě se to nedá objet,“ shrnuje důvody výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec.

Podle něj místem denně projíždí na 250 vlaků. Moravec odhaduje, že výluka způsobí dopravcům škodu více než miliardu korun. A dodává další důvod: „Myslíme si, že ta trať není v tak dezolátním stavu, aby bylo nezbytně nutné ji teďka zavřít nebo omezit její kapacitu, a tudíž si myslíme, že by bylo možné výluku odložit až do momentu, kdy bude vybudovaná adekvátním objezdová trasa.“

Tou je podle něj plánovaná stavba vysokorychlostní trati Moravská brána. Správa železnic kritiku odmítá.  „Úsek dlouhodobě vykazuje sníženou technickou kvalitu a poruchy geometrických parametrů koleje. Příčinou těchto jevů je nestabilní železniční spodek,“ říká mluvčí Správy Dušan Gavenda a dodává, že s opravou nelze čekat.

Jsme přesvědčeni, že čekání na výstavbu vysokorychlostní trati Moravská brána by způsobilo zhoršování stavu trati.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic

„Jsme přesvědčeni, že čekání na výstavbu vysokorychlostní trati Moravská brána by způsobilo zhoršování stavu trati a pokles její kapacity a spolehlivosti. Termín zahájení výstavby úseků vrt Moravská brána navíc není možné vzhledem k legislativnímu prostředí v Česku garantovat,“ zmiňuje Gavenda.

Výluka v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše potrvá tři roky.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio