Moravské divadlo uvádí první hudební premiéru letošního roku. Orfeus v podsvětí je plný pohybu a nesentimentálního humoru

22. únor 2019

Osvědčený divácký hit plný slavných melodií. To je první hudební premiéra Moravského divadla v tomto roce. Je jí oblíbená opereta Jacquese Offenbacha Orfeus v podsvětí. Podle autorů je inscenace plná lehkosti, přitom ale náročných pohybových i pěveckých čísel pro zpěváky a tanečníky. A pokud se rychle snažíte vybavit nějakou známou "orfeovskou" melodii, pomůžeme vám.

„Vybral jsem tuto operetu do dramaturgie právě proto, že bude vždy aktuální a věřím, že lidé budou bavit a odcházet s dobrým pocitem,“ zdůvodňuje uvedení šéf opery a operety Moravského divadla Miloslav Oswald. Podstatu Offenbachovy operety tvoří parodie na antické legendy. A jak naznačoval Miloslav Oswald i na stále stejně platné problémy s partnerskými vztahy. Režisér Oldřich Kříž, sám z hudební rodiny, prý s touto operetou vyrůstal a jako dítě ji znal do poslední noty a repliky. „Jako dítě jsem vnímal melodie a jakousi vtipnost, ale ty hlubší myšlenky, tu parodii a lidské vztahy, tak to jsem začal vnímat až jako dospělý. V určité době pro mě bylo krásné se prezentovat a vytvořit si roli, když jsem hrál v Liberci Pluta. Když jsem měl teď možnost to režírovat, měl jsem možnost kolegům předat vše co jsem tam našel,“ doplňuje Kříž.

Orfeus v podsvětí

Podle Kříže je na podiu neustálý pohyb. Tančí sólisti, sboristi a samozřejmě balet. Podle představitele jupitera Martina Štolby je spojení náročného partu a téměř neustálého pohybu náročné. Navíc jako mladý muž hraje staříka. A tak si musel k roli pořídit i plnovous.
„Je to poloha nejvyššího z bohů, mírně senilního staříka, Jupitera, pro kterého jsem musel mentálně zestárnout asi o čtyři sta padesát let. Což netvrdím, že se tak někdy k ránu necítím, ale musel jsem přizpůsobit i hlas. Navíc metamorfuje do mouchy a má tam složitou choreografii jako moucha a ještě slavný bzučící duet, který je složité udýchat,“ přibližuje Štolba.

Jakub Rousek se zase kvůli roli Orfea musel blíž seznámit s houslemi. „Rád jsem se s tím setkal, protože Orfea jsem ještě nehrál. Dokonce jsem se musel naučit hrát trochu na housle. Musel jsem si párkrát sednout s kolegou z orchestru, aby ten smyčec vypadal, že ho nedržím poprvé v ruce. Každá výzva je pro mě velká a já Offenbachovy operety dělám rád, velmi mě to baví,“ popisuje Rousek.

Orfeus v podsvětí

Dirigent Tomáš Hanák přitakává s tím, že Offenbachova hudba lehká a vtipná, hrát a zpívat ji ale není žádná legrace. „Připodobnil bych to k opernímu Mozartovi. Jeho hudba by měla působit lehce a plynule. Za tím vším se ovšem skrývá obrovské množství práce,“ uzavírá Hanák.

Opereta Orfeus v podsvětí zazní na podiu Moravského divadla Olomouc už v šestém nastudování. Poprvé to bylo v roce 1921.

autor: bam
Spustit audio