Moravské divadlo v Olomouci uvádí premiéru baletu Bajadéra

Bajadéra v Moravském divadle Olomouc
Bajadéra v Moravském divadle Olomouc

Bajadéra patří podle divadelních znalců k nejkrásnějším světovým baletům. V České republice se ale zatím dočkala jen dvou inscenací - v Brně a v Praze. V obou si zatančil Michal Štípa. Teď se s Bajadérou setkává potřetí. Tentokrát jako režisér a choreograf. Premiéru uvádí dnes večer Moravské divadlo Olomouc. Na generální zkoušku si zašla Blanka Mazalová.

„Hudba je pro posluchače, myslím, příjemná. Kdybych si tuhle hudbu měl vybrat pro koncertní program, tak to asi neudělám, protože ta vizuální složka je tam velice podstatná,“ rozkládá rukama nad partiturou dirigent Petr Šumník.

Dodejme, že autorem hudby baletu Bajadéra je Ludwig Minkus. Nejen barevná hudba ale také velkolepé baletní scény zaujaly ředitele Moravského divadla Davida Gerneše.

„Je tam spousta tance. Je to představení plné neuvěřitelných sól a náročných tanečních prvků. Opravdu se mi stalo to, že jsem viděl na monitoru zkoušku a odešel od práce v kanceláři dívat se do sálu na zkoušku,“ popisuje ředitel Gerneš.

Inscenaci Bajadéra naplánovalo ještě předcházející vedení divadla a baletu. Michal Štípa jako nový šéf přiznává, že z tohoto výběru nebyl šťastný.
„Ze začátku jsem s tím nebyl spokojený, protože jsem věděl, jak je to náročné představení. Nakonec věřím tomu, že jsme se toho zhostili dobře,“ popisuje šéf baletu Štípa.

Proto podle něj nebyla k zahození jeho zkušenost v předcházejících dvou uvedení v Praze a Brně. Tehdy v roli tanečníka.

„Jsem velmi rád, že tuhle zkušenost mám. Mohl jsem tak předat tanečníkům své zkušenosti a věřím, že to dobře klapne,“ dodává Štípa.

Olomoucká inscenace vychází z původního libreta. Michal Štípa upravil jen několik variací sboru.

„První jednání má hodinu a pět minut, druhá verze asi třicet pět minut. Jinak klasická Bajadéra z roku 1877 trvala přes tři hodiny. Byla tam spousta ukázek kostýmů a živých zvířat. Zvířata v naší verzi neuvidíte,“ doplňuje šéf baletu.

Rozdílné je ale zakončení celého baletu. V Olomouci dali přednost otevřenému konci.