Most Kosmonautů v Českých Budějovicích se promění. Betonovou konstrukci nahradí ocelové oblouky

8. leden 2024 15:52

Most Kosmonautů v Českých Budějovicích dostane novou podobu podle návrhu příbramského Atelieru Horký, který zvítězil v architektonické soutěži. Hlavním znakem jsou ocelové oblouky, které mají nahradit stávající betonovou konstrukci z roku 1959. Po mostě vede Mánesova ulice, jedna z nejvytíženějších komunikací ve městě. Kvůli statice a opotřebení musel Jihočeský kraj už dříve omezit provoz pro nákladní automobily nad 23 tun.

„Ten nový most by měl vypadat podobně jako Modrý most, Zlatý most nebo Železný most. To znamená, že bude mít ocelový oblouk, nosník, který vynáší spodní mostovku, a to nám umožní snížit tloušťku mostu, aby se pod něj vešli cyklisté na stezce kolem vody a aby se tam vešly i sítě technické infrastruktury,“ popisuje vedoucí odboru územního plánování Jihočeského kraje Petr Hornát.

Most Kosmonautů má v současnosti tři pole. „Když jedete po nábřeží na kole, tak jedete takovým tunelem, který by měl zmizet. Chtěli jsme, aby most měl jenom jedno pole, vedl z jednoho břehu na druhý bez těch podpůrných nosníků, to bylo zadání,“ upřesňuje Petr Hornát.

Vizualizace nové podoby mostu Kosmonautů v Českých Budějovicích

Pokud jde o mosty v Českých Budějovicích, z architektonické soutěže vzešla naposledy podoba Dlouhého mostu přes řeku Vltavu v závěru 90. let. Nyní Jihočeský kraj vypsal soutěž na most Kosmonautů.

„Když máte takové složité zadání, jako je most, myslíme si, že architektonická soutěž je nejlepší cestou, jak se dobrat dobrého výsledku. Při výběru nakonec rozhodlo, že most podle tohoto návrhu působí v tom místě přirozeně, a pak nás také zajímala doba výstavby. Technologie ocelového mostu nám umožní zkrátit dobu výstavby na čtyři až pět měsíců, to hraje velkou roli v tom, abychom co nejméně omezili občany města,“ doplňuje Petr Hornát.

Čtěte také

Další zhruba rok a půl teď zabere projektování mostu a vyřízení všech potřebných povolení. Náklady se budou podle předběžného odhadu pohybovat v řádech nižších stovek milionů korun.

Vedení Jihočeského kraje ale zatím přesně neví, kdy stavba začne. „Je potřeba tento projekt zkoordinovat s dalšími chystanými dopravními akcemi. Budeme připravovat tunel pod nádražím, most do Papírenské, tak se nám v průběhu několika let bude objevovat spousta dopravních staveb, které na sebe musí logicky navazovat, protože vždycky přinesou nějaké omezení a není možné dát těch omezení více najednou,“ vysvětluje hejtman Martin Kuba.

V letošním roce Jihočeský kraj ještě vypíše architektonickou soutěž na novou podobu Alšovy jihočeské galerie na Senovážném náměstí a také na národní halu pro míčové sporty u výstaviště v Českých Budějovicích.

Spustit audio

Související