Motory mu učarovaly už v dětství. Dnes doma vyrábí hvězdicové pohony do ultralightů
Výroba leteckých motorů nemusí být jen záležitostí velkých firem. Potvrzuje to i Pravoslav Verner z Vikýřovic na Šumpersku, který zde ve své malé dílně vyrábí unikátní pohonné jednotky do ultralehkých letadel, a také maket historických strojů.
Láska k motorům zakladatele firmy potkala už v dětství, kdy začínal s leteckým modelářstvím. Později se dal na generálky motorů, zejména značky mercedes, které opravoval už v osmdesátých letech.
V roce 1993 však vytvořil doslova na koleně první letecký motor. Dvouválcový boxer dodnes funguje v některých strojích na celém světě. Na počátku nového milénia začal vyvíjet novou generaci motorů, tentokrát s hvězdicovým uspořádáním válců. Po dlouhém vývoji a zkouškách se firmě skutečně podařilo postavit funkční tříválec, ze kterého se postupně vyvinuly pěti, sedmi a devítiválcové motory, které dnes dobývají trhy celého světa. Kupují je nejen stavitelé nových ultralightů, ale zejména ti, kteří chtějí mít doma repliku například stroje z I. světové války.
Jak se motory vyrábějí, prozradí další díl cyklu Přímo z místa.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.