Mozkový jogging jako oblíbená sportovní disciplína?

26. duben 2017
02874755.jpeg

Proč ne? Prospěje jak mladším lidem, tak rozhodně těm starším. Tréninky jsou pestré, obsahují vedle vzdělávání, testů, her i hodně pohybu. To všechno totiž našemu mozku prospívá.

RNDr. Ivana Fellnerová ale zdůrazňuje: „Rozhodně by ty tréninky neměly bolet. Pro úspěšné zapamatování jsou důležité motivace a zaujetí. Pokud něco děláme z donucení a nezajímá nás to, tak to ani pro paměť nebude mít dobré výsledky.“ Existuje spousta paměťových technik, které jsou zábavné, je z čeho vybrat.

Intelektuální tréninky jako jsou např. luštění křížovek nebo sudoku jsou výborné činnosti, ale dneska už víme, že stejně důležitý je pro paměť i pohyb. Ten je řízen mozkem, takže ideální je kombinovat obojí. Je dobré občas třeba přehodit při čištění zubů kartáček z jedné ruky do druhé. V kuchyni zkusit něco dělat levou rukou a něco jiného tou druhou. Velmi dobrá pro paměť je taky vyvážená strava, ovoce, zelenina, semínka, dostatek tekutin.

Tréninky paměti nejsou určené jen seniorům. „Právě naopak. Od mala bychom měli mozek nějak trénovat. S tím, že už po dvacítce by to měl být trénink cílený,“ říká Ivana Fellnerová, jedna z lektorek úspěšných Blízkých setkání třetího věku, která probíhají v olomoucké Pevnosti poznání.

Hry, které trénují mozek

Extrémní využívání počítačů, mobilů a sociálních sítí není pro náš mozek dobré. Už jste slyšeli o tzv. digitální demenci? Děti se omezují na komunikaci přes přístroj, což snižuje jejich slovní zásobu, schopnost komunikovat. Nejsou pak schopní řešit spoustu problémů. Neznamená to ale, že jejich mozek je horší, než mozky dětí v minulosti, jen ho prostě používají jinak.

„Navíc ztrácíme i svou orientační paměť, protože dáváme přednost GPS. Nesnažíme si informace pamatovat. Jakmile uslyšíme nějaký pojem, nepřemýšlíme, rovnou si vyťukáme příslušné heslo a přečteme si informace. Mozek tak nemusí sám hledat a zpracovávat,“ vysvětluje Ivana Fellnerová.