Mucha, Preisler i Toulouse-Lautrec. Galerie města Olomouce vystavuje secesní umění
Galerie města Olomouce otevřela výstavu věnovanou evropské secesi. Jedinečnou expozici tvoří kolekce obrazů, plakátů a plastik Alfonse Muchy, Antonína Hudečka, Karel Špillara, Jana Preislera či Henriho de Toulouse-Lautreca zapůjčené z renomovaných českých a moravských galerií a ze soukromých sbírek.
„Spektrum autorů je pestré. Jednak jsou zde zastoupení autoři české secese, z počátku 20. století, i umělci zahraniční, zejména rakouští a němečtí, případně z jiných evropských zemí. Je to průřez toho, co se u nás dělo na počátku 20. století,“ přibližuje výstavu její kurátor Radovan Langer.
Další z kurátorů Jiří Hastík nás vede do místnosti plné secesních plakátů. „Plakát neboli afiš tvořil jednu z velmi významných vizuálních upoutávek a svým způsobem formoval dění na ulici. Máme možnost na této výstavě vidět velmi ucelenou a, dá se říci, vybranou sbírku plakátů z libereckého muzea, v jehož fondech najdeme celou řadu pařížských afiší z přelomu století, včetně plakátů Alfonse Muchy nebo Toulouse-Lautreca, ale i z celé řady jiných měst – Berlína, Drážďan, Vídně,“ komentuje Hastík.
Podle něj secese nikdy neměla přesnou definici. „Neopírala se o žádná filozofická východiska jako některé dobové či historické proudy v umění, ale vyznačovala se zejména jakousi rozevlátostí linií, zejména pařížský způsob secese, i určitým racionalismem, který vidíme zase u vídeňské secese. Určitým způsobem je vidět i na zdejších regionálních špičkových secesních architekturách, jakými jsou například Národní dům v Prostějově nebo vila Primavesi v Olomouci,“ popisuje.
Secese prostupuje i olomouckou vilu Primavesi
A když padla zmínka o olomoucké vile Primavesi, musíme zmínit i jméno Gustava Klimta. „Rodina bankéřů Primavesi, která působila a žila v Olomouci, měla zejména díky paní domu Medě Primavesi velmi dobré styky s okruhem vídeňské secese a mezi její přátele patřili její čelní představitelé, například malíř Gustav Klimt, který namaloval její portrét, nebo moravský rodák, sochař Anton Hanák, který konkrétně pro vilu Primavesi vytvořil sochu světlonoše, ta bohužel již není na fasádě, a maskota na fontánce. Pracoval pro ni také Josef Hoffmann a celá řada jiných autorů,“ dodává Jiří Hastík.
Expozici připravila Galerie města Olomouce ve spolupráci s Muzeem a galerií v Prostějově. „Nám bylo líto, že by Olomouc jako město o takto nádhernou přehlídku secesního umění přišla, proto po domluvě s prostějovskými kamarády a kolegy jsme ji převezli sem,“ vysvětluje Radovan Langer.
Podle Langera se expozice dosavadnímu výstavnímu plánu vymyká: „Tato výstava je výjimečná tím, že se nejedná ani o spolkovou, ani o autorskou výstavu, ale o první velkou soubornou výstavu, která mapuje jisté historické vývojové období našeho výtvarného umění.“
Výstava Ozvěny secese je příspěvkem k oslavám stého výročí vzniku Československé republiky. Právě tento umělecký styl významně ovlivňoval období jejího zrodu. K vidění v Galerii města Olomouce je do 10. března.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Vrata na Čertovce v Praze se uzavřela. Řeky během dne mohou přesáhnout třetí povodňový stupeň
-
Olomoucký kraj: Jesenicko zaostává kvůli velké izolaci, problémy jsou ale i na Hané
-
Kontraktoři, novinářské cesty i ‚lekce přátelství‘. Rusko šíří vliv v Africe, dopady bývají destruktivní
-
Marx, Stalin, Trockij. Politolog vysvětluje vztek komunistů i jejich touhu po revoluci