Na olomoucké Masarykově třídě se dala do pohybu konstrukce nového mostu. Váží téměř 300 tun

7. říjen 2021

Do složité technické operace se pustili ve středu stavaři na Masarykově třídě v Olomouci. Začali nasouvat přes řeku Moravu druhou část nového mostu zvaného rejnok. Téměř třísettunovou kostrukci o délce pětapadesát metrů daly do pohynu hydraulické písty. Investice je součástí protipovodňových opatření nedaleko centra města.

Konstrukce nového olomouckého mostu zvaného rejnok

„Je tu hluk a lomoz, je to takové nepříjemné,“ rozmrzele komentuje paní Ludmila s deštníkem v ruce nepříjemnosti, které jí budování mostu už víc než rok přináší. S naději v hlase říká, že všechno jednou skončí.

Středeční rozjezd Rejnoka zbrzdily ranní přeháňky, před jedenáctou hodinou ale začala pracovat hydraulika a od té doby konstrukce začala zvládat první metry. Sledoval je i mluvčí investora Povodí Moravy Petr Chmelař. „Vidíme, že za mostem jsou umístěny hydraulické písty, most je umístěný na kolejnicích, pod mostem jsou válce, po kterých se bude valit. Most se posune o několik desítek centimetrů, následně se budou muset hydraulické písty srazit, odmontovat a posunout. Tímto opakovaným postupem se dostane až nad řeku. Je to pracné a zdlouhavé,“ popisuje Chmelař.

Denně Rejnok zdolá deset až patnáct metrů, druhý břeh – tedy zhruba 60 metrů má zvládnout za pět až šest dní. Pak už dělníci začnou kompletovat konstrukci už nad vodou. „Práce na betonování, když to řeknu trošku s nadsázkou, začínají už teď. Probíhá bednění, dobedňování bude probíhat hned, jak se most spustí. Hned potom začnou přípravné práce na betonování,“

V červenci příštího roku už by měl začít zkušební provoz přes most. Nejen pro chodce, ale také pro auta a tramvaje. Současná etapa protipovodňových opatření v centru Olomouce za 730 milionů korun i s novými náplavkami by měla být podle Povodí Moravy hotová příští rok v září.

autor: bam
Spustit audio