Některé úseky tramvajových tratí v Olomouci jsou v havarijním stavu. Zadlužené město opravy odkládá

Tramvaje na olomoucké ulici 8.května
Tramvaje na olomoucké ulici 8.května

Olomouckou ulicí 8. května se v těchto dnech doslova plouží tramvaje. Kvůli propadlému podloží tam nemohou jezdit rychleji než pět kilometrů v hodině. V kondici už dávno nejsou ani některé další úseky, jak uznává i vedení města. Jejich generální opravy ale radnice odkládá. Má totiž dvoumiliardový dluh u bank a další mnohamiliardový vůči infrastruktuře. I přesto dál připravuje výstavbu nové trati na jih města, už teď ale počítá s časovým skluzem třetí etapy.

„Chvíli to musí každý vydržet, hlavně aby se to dalo do pořádku. Nevím, jestli je to tak jednoduché, je tu ta stará dlažba,“ říká při čekání na tramvaj senior Jan Řezníček. Za pravdu mu v případě propadlého podloží v centru Olomouce dává primátor Miroslav Žbánek z ANO. „To podloží není vůbec vhodné pro tento typ dopravy. Zatečená voda a její promrzání s podložím může kdykoli způsobit propad toho úseku,“ říká primátor.

Část tratě v havarijní stavu, přes kterou denně projede jedním směrem v průměru 276 tramvají, si podle mluvčí dopravního podniku Martiny Krčové prohlédl drážní úřad a provizorní opravy schválil. „Konstatoval, že na této trati do opravy můžeme jezdit pětikilometrovou rychlostí. Po následné opravě můžeme vrátit dvacetikilometrovou rychlost,“ upřesňuje Krčová.

Generální rekonstrukci čeká trať ve zmíněné ulici 8. května příští rok na jaře. Podle primátora tramvaje jsou efektivní, ale nejnákladnější způsob dopravy. Opravy se proto desítky let odkládají.

„Tady máme mnohamiliardový dluh na infrastruktuře. Jsou to věci, které jsou dnes často i za hranicí životnosti. Řada tramvajových tratí dnes funguje na výjimky drážního úřadu a ty nelze prodlužovat do nekonečna,“ dodává primátor.

Město nemá na opravy dostatek peněz, přitom paradoxně počítá se stavbou nové tramvajové tratě do sídliště na Nových Sadech. I tady ale plány podle primátora drhnou.

Plán výstavby nové tramvajové trati v Olomouci

„Přepych to je, ale jsou to věci, které jsme zdědili. Dnes už víme, že prostředky na výstavbu třetí etapy tramvajové trati k dispozici jsou, ale časově to nejsme schopni zvládnout, protože nedotáhneme výkupy pozemků,“ uzavírá Žbánek.

Havarijní stav některých částí tramvajových tratí by tak mohl podle vedení města ještě zhoršit už tak komplikovanou dopravní situaci v případě demolice a stavby nového mostu s tramvajovými kolejemi ve frekventované ulici Masarykova. S tím se počítá příští rok v rámci rozsáhlých protipovodňových úprav v centru města.