Olimex čeká po úspěchu v letecké dopravě konkurz

20. červen 2002
Pod kůži

Přerovskou společnost Olymex, která patřila k největším soukromým leteckým dopravcům v republice, čeká po dlouhodobých neshodách ve vedení společnosti konkurz. Rozhodl o něm minulý týden Krajský soud v Ostravě. Co se skrývá za neshodami ve vedení společnosti, které vedly k zastavení činnosti Olymexu?

S nápadem provozovat z přerovského vojenského letiště soukromou leteckou dopravu, přišel před deseti lety Petr Navrátil. Sám říká, podnikat jsem začal s pilotním průkazem v kapse v panelákovém bytě 3+1. Před osmi lety se Navrátil spojil s firmou Olymex a společnosti se začalo dařit. Získala pravidelnou zakázku na přepravu pošty. Za léta své existence nalétala letadla společnosti na 40 000 letových hodin po celé Evropě. Společnost se vypořádala s ekonomickými problémy, souvisejícími s navýšením pojistek po teroristických útocích v USA a na počátku letošního roku jako jediná na Moravě získává statut neveřejného mezinárodního letiště. O dlouhodobých neshodách ve vedení společnosti veřejnost nic netuší. Zpráva o jejím krachu přichází jako blesk z čistého nebe poté, co Úřad pro civilní letectví odebral společnosti licenci. Letecká činnost Olymexu je pozastavena, zakladatel společnosti Petr Navrátil podává návrh na konkurz.

Petr Navrátil: Byl to nekvalifikovaný zásah do organizace a řízení letového provozu ze strany mé společnice paní inženýrky Václavíkové, jejímž důsledkem byla nejednoznačnost a neshody a důsledkem přístup leteckého úřadu, který na základě určitých postojů zkonstatoval, že společnost nemá kvalifikované řízení. Znamená to, že společnost jako taková přišla o oprávnění provádět leteckou dopravu, tudíž jediný zdroj příjmů, který měla, o ten přišla. Podal jsem návrh, mám snahu zachránit jakýkoliv majetek, cíleně letadla, abychom nějakým způsobem postavili na nohy novou společnost.

Ve společnosti Olymex bylo zaměstnáno 23 lidí, ti všichni zůstali bez práce. Ředitel letiště Jaroslav Šurmánek a vedoucí údržby letadel Jan Maluš svorně tvrdí, že je škoda, že činnost soukromé letecké společnosti, která má za sebou tolik práce, skončila.

Jaroslav Šurmánek, ředitel letiště: Tato situace je pro každého velice špatná, protože člověk přichází o post, který dost těžce nabyl. Myslím si, že tato situace, která tady vznikla, se dá řešit i jiným způsobem než se řeší teď. Osobně jsem nebyl přítomen žádného jednání co se týče sporů mezi panem Navrátilem a panem Václavíkem. Těžko se k tomu vyjadřovat, ale troufám si tvrdit, že se vynaložilo dost sil, práce a úsilí a je škoda, že šmahem ruky je někdo schopen smést toto úsilí se stolu. Vím, co obnáší vlastně provoz letadel, tak v současné době nevidím a nemám informace k tomu, že bychom mohli pokračovat dál. Není možné získat peníze na to, abychom byli schopni se postavit na nohy.

Fakt, že soukromý provoz na vojenském letišti byl pozastaven, zaskočil i představitele tamní radnice. Ta měla v plánu vybudovat ve městě překladiště pro kombinovanou dopravu. Podle místostarosty Bohumila Procházky ukončení provozu Olymexu plány radnice zhatí.

Bohumil Procházka, místostarosta Přerova: Samozřejmě, to letiště zapadá do celé té koncepce. Nejde jenom o auta, vlaky, ale i letadla, což by mohlo být obrovským pozitivem pro Přerov. Já za sebe musím říct, že mě to velmi mrzí. Trošičku to hatí ty plány té úplné kombinované přepravy. A velice ba mě mrzelo, kdyby největší soukromá letecká společnost Olymex, která zrovna působila na přerovském letišti, měla skončit.

Ani druhé straně znesvářeného vedení Olymexu se minulý týden nepodařilo zabránit vyhlášení konkurzu. Prokurista Jan Václavík je přesvědčen, že pro společnou dohodu ve vedení firmy, která by zvrátila rozhodnutí Úřadu pro civilní letectví odebrat společnosti licenci, udělal maximum. Olymex podle něj neměl ekonomické problémy a tak nebyl důvod k vyhlášení konkurzu. Jan Václavík prohlašuje, uděláme maximum pro to, aby letadla společnosti mohla být znovu v provozu.

Jan Václavík, prokurista: Důvodem odebrání osvědčení o letové způsobilosti byly jednak odborné pochybení ve vedení letecké dopravy a jednak samozřejmě neshody mezi společníky. V podstatě druhá strana společnosti, spoluvlastníci, jsme se tuto situaci snažili řešit, ale bohužel to řešení nedopadlo. Myslíme si, že je to ryze vnitrofiremní záležitost. Nechceme nafukovat tuto záležitost už jen s ohledem na to, že vidíme možnost nějakým způsobem tuto věc vyřešit. Beru, že byl prohlášen konkurz na společnost Olymexu, nicméně já a můj právní zástupce jsme přesvědčeni, že jsou možná východiska z této situace tak, aby v té činnosti, kterou Olymex provozoval, bylo pokračováno. Myslím, že se jedná o pochopení. Naší straně šlo vždy o to, abychom změnili systém řízení ve společnosti tak, aby vyhovoval leteckému úřadu. Obávám se, že protistrana to vnímala jako osobní protiútok. Já si myslím, že i v současné době je možnost jednat dál a v podstatě konkurz odvrátit nebo zrušit. Protože si myslím, že by to byla obrovská škoda, aby tu práci, kterou jsme udělali, jsme hodili do kanálu.

Dnes již tedy bývalé vedení společnost čeká řada složitých jednání. Budoucnost soukromé letecké společnosti se dostává do rukou právních zástupců. Nad další existencí smíšené letecké dopravy na jediném vojenském letišti v republice zůstává viset otazník.

Přepisy pořadů zajišťuje Česká informační agentura . Texty neprochází korekturou.

autor: zem
Spustit audio

Více z pořadu