Olomouc dnes otevře moderní překladiště odpadu. Po Praze druhé v republice

1. červen 2015

V Olomouci začne ode dneška fungovat nové moderní překladiště odpadu za několik desítek milionů korun. Radnice se tak připravuje na zákaz skládkování od roku 2024.

Zařízení v městské části Chválkovice má hlavně zmenšovat objem odpadu odváženého denně do spalovny. Podobné překladové stanice vzniknou i na šesti dalších místech v kraji.

„Měli bychom se nadbytečným obalům, měli bychom se vyhnout nadbytečnému užívání výrobků, které jsou pouze na jednu spotřebu. Pak bychom znovu používat. Ponožky se dají zašít, batohy se dají opravit. A až potom bychom měli recyklovat. Kdybychom začali už při tom redukování toho samotného odpadu, tak by podle mě tolik spaloven nebylo potřeba,“ popisuje svoje představy o tom, jak vyzrát na odpady ekoložka Barbora Chmelinová.

O spalovně se v Olomouckém kraji taky uvažovalo, zatím jsou ale tyto plány u ledu a pracuje se na tzv. překladištích.

„Bude využívat klasického lisu. Součástí té technologie je drtič velkoobjemového odpadu. Ten materiál do kontejneru bude zahrnovat slisovaný obsah nejen stlačený, ale hlavně bude využívat principu kontejneru, který se bude pohybovat na kolejích. Změní se i logistika, to znamená i příjezd do areálu. Vznikne nová komunikace, která napojí automobily s odpadem, které budou přivážet odpad k lisování,“ vypočítává výhody jednoho z nejmodernějších překladišť v republice ředitel olomouckých technických služeb Miroslav Petřík.

Otvírá se dnes a přišlo na zhruba šestadvacet milionů. Zatím je jediné v kraji, brzy ale k němu přibude dalších šest. Podle náměstka primátora za TOP09 Aleše Jakubce tím získají finanční výhodu:

„V současné době už spalujeme, jezdíme do Brna, za tunu zde platíme 850 korun. Až se nám podaří vytvořit tento systém překladišť, budeme mít velké množství odpadu. Budeme moci soutěžit lepší ceny a možná taky budeme moci odvážet tento odpad do spaloven jinde, například v Německu. Záleží na tom, jakou nám nabídnou cenu a také bude záležet na ceně za dopravu.“

Kromě společného soutěžení služeb by se mělo ušetřit i na velkokapacitní přepravě. Do budoucna se počítá s dopravou po železnici.

autor: bam
Spustit audio