Olomoučané nesouhlasí se zaslepením silnice na Svatý Kopeček. Město proto svolává schůzi

Olomouc

Obyvatelé části Olomouce požadují změny v projektu východního obchvatu města. Památkově chráněnou alej na Svatý Kopeček nechtějí zaslepit ale přemostit. Plánované zaslepení spojovací silnice podle nich prodlouží cestování autem i městskou hromadnou dopravou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že to stavbu oddálí o několik let a prodraží o desítky milionů. Město narychlo svolává schůzku se silničáři, krajem i památkáři.

Chválkovickou ulicí v Olomouci denně projede přes 25 tisíc aut. Přejít výpadovku na Opavu je takřka nemožné. Změnit to má tzv. východní tangenta. Netrpělivě na ni čeká zhruba 30 tisíc lidí z místních částí města i sousední obce Samotišky. „Můžu potvrdit, že přivaděč, který by se vybudoval, určitě pomůže i naší obci, odlehčí tranzitní dopravě,“ komentuje starosta Samotišek za Nezávislé Luboš Gloser.

Rozběhnutý projekt obchvatu ale teď zastavil problém s památkově chráněnou alejí z Chválkovic na poutní místo Svatý Kopeček. Obchvat ji má zaslepit. Podjezd by byl drahý, přišel by na půl miliardy korun, a tak obyvatelé místních částí preferují nadjezd. Původně plánovaný nadjezd má sloužit jen cyklistům a pěším. To by ale prodloužilo cestu místním i hromadné dopravě. Proto chtějí, aby sloužil i pro osobní auta a autobusy.

„Vozidla městské hromadné dopravy budou nucena vjíždět na obchvat, přejíždět a u Samotišek se zase vracet na Lošov, Radíkov, Droždín a podobně,“ upozorňuje Bohumil Šíp z městské části Chválkovice.

Nadjezd stavbu obchvatu oddálí a prodraží

Podle olomouckého šéfa ŘSD Martina Smolky by ale takový nadjezd mohl stavbu potřebného obchvatu oddálit o několik let. „Máme takovou dohodu, že by to bylo mimo stavbu východní tangenty, protože v téhle fázi už máme zpracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí a vrátilo by nás to minimálně o dva roky zpátky. Měl by to zaplatit někdo jiný,“ říká.

Čtěte také

A cena za nadjezd je další neznámá. Podle předběžných informací Bohumila Šípa by se mohlo jednat o desítky milionů navíc. I v tom by měla jasno udělat chystaná schůzka, slibuje olomoucký primátor za ČSSD Antonín Staněk: „Musíme si říct, jak v celé záležitosti dále postupovat, protože velice oceňuji to, že by se mohla najít cesta, jak najít kompromis na přemostění té aleje.“

Podle aktuálních informací bude strategická schůzka na konci listopadu. Východní obchvat uleví Olomouci od každodenního náporu desítek tisíc aut. Jeho stavba má trvat dva roky.