Olomoucké muzeum umění má nový vizuální styl. Vzešel z designérské soutěže

16. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ukázka aplikace nového vizuálního stylu - architektura

Muzeum umění v Olomouci má nový jednotný vizuální styl. Třetí největší instituce svého druhu v Česku zatím používala jednoduché bílé logo na tyrkysovém podkladu. Nový vizuální styl symbolicky kombinuje stylizované historické lomené iniciály a moderní bezpatkové písmo. Odkazuje na to, že Muzeum umění spravuje sbírky od starého po moderní umění.

Tomáš Kasal, Richard Wilde a Ondřej Zatloukal

„Na začátku stála kupodivu prostá myšlenka, že jsme potřebovali naše stávají logo rozpracovat do nějakého jednotného grafického manuálu,“ vysvětluje ředitel muzea Ondřej Zatloukal, proč se pro nový vizuální styl rozhodl. A protože věděl, že se jedná o úkol komplikovaný, spojili se společností Czechdesign, která se postarala o designérskou soutěž. Vítězem se stal návrh trojice grafiků: Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde. Oslovil především jednoduchostí a originalitou. „Byly pro nás inspirací především přístup k architektonickým řešením, u kterých je jasně vidět, jak se potká historie se současností. My jsme se rozhodli tenhle princip přeložit do typografického řešení,“ vysvětluje Richard Wilde, čím toho dosáhli.

Kromě speciálně vytvořené abecedy a čísel je důležitá i barva. Původní logo pracovalo s bílou a tyrkysovou barvou. Teď je základem kombinace bílé, černé a odstínů šedé. „Přičemž ta šedá je zlomená do takových hřejivějších tónů,“ dodává Wilde.

Koncepce vizuálního stylu je inspirována architektonickou identitou MUO

Nový vizuální styl je tak podle autorů velmi variabilní. Celý systém je založený na dominantní liteře M a spojení starého a nového. Litera odkazuje ke gotické textuře a v kombinaci s moderním stylem vytváří kontrast, který je pro Muzeum umění typický.

Vizuální styl MUO

Podle ředitele muzea Ondřeje Zatloukala je využití nového vizuálního stylu obrovské. „Vedle úřednických záležitostí je to označení budov, jsou to popisky na výstavách, všech tiskovin a materiálů, které jdou z muzea ven. Až po využití na propagačních materiálech, to je další oblast, která s tím úzce souvisí a kterou se chceme v dohledné době velmi intenzivně zabývat,“ přiblížil Zatloukal.

Pod správu Muzea umění spadají také Arcidiecézní muzeum Olomouc, Arcidiecézní muzeum Kroměříž a budova Muzea moderního umění se sálem Central, které čeká rozšíření ve Středoevropské fórum s novostavbou od architekta Jana Šépky.

autor: bam
Spustit audio