Páteční Noční linka: Reklamace

18. duben 2025

Reklamovali jste někdy něco? A uspěli jste? Co to bylo – rychlovarná konvice, zimní boty, nebo dovolená, která vypadala jinak než na letáku? A co pocit při reklamaci – spíš frustrace, nebo satisfakce? Umíte se ozvat, nebo vás přepadne stud? Máte doma někoho, kdo umí všechno „vybojovat“, nebo se vždycky spoléháte na náhodu? A kdybyste mohli reklamovat vztah, životní rozhodnutí, nebo vlastní chyby – co by to bylo?

Reklamace není jen o vadném zboží – je to i zrcadlo našich mezí a odvahy. Občas jsme za „stěžovatele“, občas za „potížistu“, ale často jen chceme slyšet: „Máte pravdu, omlouváme se.“

Někdy jde o stovku, jindy o princip. Reklamace může být zdrojem rozpaků, ale i překvapivě pozitivního zážitku. A co když to celé přeroste do vztahů? Kolikrát jsme si řekli: „Tohle jsem si nezasloužil.“ Pojďme si o tom popovídat bez studu, s nadhledem.

Podle údajů České obchodní inspekce z roku 2023 reklamovalo více než 53 % zákazníků alespoň jednou za rok. Nejčastěji elektronika, obuv, drogerie. Přes 40 % lidí se při reklamaci setkalo s nepříjemným přístupem, ale 60 % potvrzuje, že v posledních letech se proces zlepšil. Více než polovina Čechů má zkušenost s reklamací, která nevedla k úspěchu – a někteří by si přáli reklamovat i rozhodnutí v partnerském životě.

Své příběhy můžete volat do studia Českého rozhlasu na telefonní číslo 731 800 900 nebo napište na e-mailovou adresu: linka@rozhlas.cz, případně využjte webový formulář www.rozhlas.cz/linka.

Vzkaz pro paní bez chytrého tel.|Zdravím Vás, Honzo, a prosím o přečtení tohoto vzkazu pro paní, která neuspěla u své banky, protože nemá chytrý telefon. Stačí zajít do nové banky, založit si tam nový účet a banka se už o vše postará. Děkuji moc za vyřízení. Milan z Nového Jičína
Heda|Radostné svátky Lásky nebeské, moje dcera reklamovala takřka nepoužité hodně drahé zimní boty u nejznámější firmy u nás. Nešlo a nešlo,ale ona pokoj nedala a nedala. Až pohrozila reklamou veřejnou,dostala peníze. Moje boty ráda vzala reklamovat sestra - pracuje na FÚ... Řekla,že reklamace je její oblíbená činnost. Kdyby to nešlo,přijde kontrola z úřadu :-) Ať máte samé bezvadné zboží.
Denis z Brna |Zdravím všechny, český národ má takovou špatnou zvyklost a to je nakupovat vše ve slevách a nejlevněji. Jsem kurýr zásilek a vím, že lidé nakupují z neznámých internetových obchodů a potom se diví, že se jedná o podvod. Kolikrát ty lidi i upozorňují, že na dané balíky z určitých firem si lidé stěžují, že se jedná o podvod a oni si ten balík stejně převezmou. Například pan si objednal mobil a poslali mi šroubováky místo toho. Jinak bych chtěl reagovat na paní jak říkala, že si to rozbalí před kurýrem než zaplatí. To není možné, protože já za balík ručím, pokud přivezu balík rozvalený který si někdo nepřevezme musím to zaplatit já
Alena |Můj bratr pa odjakživa pech na nákup elektroniky. Je z Hodonína a koupil televizor v Bratislavě, třikrát nehrál, když ho dovezl po výměně domů, tak mu nakonec vrátili peníze. Pak si koupil gramoradio v Přerově, po třetím vrácení mu taky dali peníze, ať tam nemusí znova a tak měl ještě asi dvě či tři další zkušenosti a tak jsme usoudili, že musí složité nákupy provádět jen v tom Hodoníně a ono to funguje. Zajímavé to ale teda je.
Ota Sever Čech |Dobrý večer o reklamacích bych mohl napsat knihu těch Hádek a nervů ale kuriozita je při reklamaci bot když vám řeknou Jistebník snad chodil měl bych spoustu příspěvků ale to se sem nevejde většinou negativní zkušenosti děkuji a zdravím do studia
Dana|Moc jsem reklamaci nepotřebovala, ale jednou se mi přesně 2 dny před vyprsenim doby pokazila pračka, přijeli, vyměnili nový motor a pračka opravdu pere už deset let, líp než ta původní. Ale to je opravdu výjimka.
Jana|O jé, kdyby šel reklamovat vztah. Já to zkusila 2 krát, zboží se mi vrátilo a furt ho mám doma v původním stavu, bohužel.
frantisek svaricek|DOBRÝ VEČÉR P.MACOUN A POSL.N.L.POSLEDNI MOJE REKLAMACE BYLA NA ELEKTRO VOZÍTKO.V DOBĚ ZÁRUKY MĚ ODEŠLA NABÍJEČKA NA ELEKTRO VOZÍTKU A TÍM POKAZILA AKUMULÁTORY NA EL.VOZÍTKU.FIRMA KDE JSEM TO VOZÍTKO KOUPIL MĚ V PLNÉ VÝŠI TYTO AKUMULÁTORY I NABÍJEČKU UHRADILA.URČITĚ ŠLO O DOST DRAHOU ZÁLEŽITOST,ZACO JIM MOC DĚKUJU.FRANTIŠEK Z ŽIDLOCHOVIC.
Jozef |Bolo to v 90 rokoch ked po revolucii rýchlosťou blesku vznikali predajne stanky a male obchodiky. V jednom takom mini obchodiku ktory niesol názov ITALY STYLE zameraný na kožené kabelky a peňaženky (tak to prezentoval majiteľ ) sme zakupili kabelku za 500 Sk. Na prvý dotyk bolo jasné, že to pravá koža nie je, ale vyzerala fakt dobre , tak sme ju teda vzali. Asi po 2 mesiacoch sa na jednom mieste urobila prasklina a prederavila sa. Odniesli sme ju na reklamáciu, predavačka ju vzala a nech prideme za 30 dni. To sa aj stalo, predavacka povedala že sa nedá opraviť, ( došlo mi, že kabelka neopustila obchod a natahovali čas) tak som chcel vrátiť peniaze,to že ona nemôže len majitel. Tak nech ho zavolá, ze teraz nema cas, nech pridem za dva dni. Tak sa aj stalo, prisiel maly stihly chlapik ( bol to Talian) a lamanou slovenčinou mi povedal, nech si vyberiem iny tovar, lebo taku istu nema.Povedal som mu ze to nechcem a že chcem vrátiť peniaze. Povedal, ze peniaze nevrati. Bol som rozhodnuty sa nevzdať a opytal som sa, kde ma vyveseny reklamačný poriadok a že to budem riešiť cez ŠOI (Štatnu obchodnú inšpekciu) to ho tak rozčúlilo, že začal kričať "Ty nikdy neprid moj obchod, ja Tebe nic nepredam, otvoril šuflík a 500 korunacku treskol na stôl. Vzal som si peniaze, povedal mu, že do jeho obchodu prídem hocikedy a odišli sme domov. Nevzdal som to !! Pozdravujem do štúdia a všetky nočné sovy z mesta Matúša Čáka Jozef to
Bohumír, co kdyby, ulož to!| koupili jsme pračku v Okej, už při dovezení neměli to a to. zapojili tak provizorně. Po čtrnácti dnech volání a nic, tak jsem zapojil sám. No co čert nechtěl , pračka po nějaké době přestala fungovat a to jsme zaplatili při nákupu prodlouz. záruku. Oukej prodejnu zrušili ve Šternberku a tak jsem zajel do Ol prodejny co a jak. Na pojišťovně chtěli kupní lístek , ten nebyl přitom na tiskopisu pro pojištění bylo vše uvedeno s prodejem kdy. No po dlouhých tahanicích přijeli , odvezli a dovezli opravenou.
Allena|Reklamaci ne jsem spokojená co si koupím....Zdar a sílu.
Bedřich|Dobrý den pane Honzo reklamace kdo chodí nakupovat, musí Občas reklamovat. To znamená, že když si koupíme hodinky, Které se začnou nad obvyklou toleranci předcházet, zajedeme S nimi do obchodu, kde jsme je koupili, a tuto vadu tam oznámíme. Tím Jsme uplatnili odpovědnost za vady podle občanského zákoníku. Obchodník potom bude reklamovat vadu u výrobce a uplatní tim Odpovědnost za vady podle obchodního zákoníku.
autor: Honza Macoun