Po předvánoční nákupní horečce zaměstnávají obchodníky reklamace nevhodných dárků

Předvánoční nákupní horečka už sice skončila, obchodníci se ale nezastaví ani teď v lednu. Alespoň tedy ti, kteří se zavázali, že umožní vrácení zboží. Lidé teď do prodejen a poboček eshopů ve velkém nosí nevhodné dárky.

Dveře v pobočce jednoho z českých eshopů se v těchto dnech netrhnou. Rušno je tu hlavně v odpoledních hodinách. Frontu si tu vystál třeba i pan Tomáš. „Koupil jsem nevhodný dárek a vyměnil jsem ho za jiný. Byly to hodinky,“ říká zákazník.

Možnost vrácení nebo výměny nevhodných dárků i po překročení zákonné čtrnáctidenní lhůty nabízí celá řada internetových obchodů. Zákazníci mají většinou čas do půlky nebo do konce ledna. „Nejvíce se vrací to nejprodávanější zboží, tedy zejména elektronika, mobilní telefony a příslušenství k nim, chytré hodinky, fitness náramky, televize nebo domácí spotřebiče,“ dodává mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Zákazníci s nevhodnými dárky teď zaměstnávají i prodejce v kamenných obchodech. Ti sice povinnost zboží zpětně vyměnit nebo vrátit peníze nemají, řada z nich ale službu nabízí. Třeba majitelka olomouckého obchodu s oblečením Dana Hanáková. „Vyměňuji celý leden, někdy i v únoru. Většinou je to pánské zboží – svetry mikiny, košile. Peníze nevracím, ale ráda vyjdu vstříc s tou výměnou,“ říká Hanáková.

No a v povánočním období přibývá taky sporů kvůli reklamacím. „Před Vánocemi je těch výrobků nakoupeno řádově dvojnásobné i trojnásobné množství než během roku, takže oblast těch podnětů a stížností je teď větší,“ říká Roman Kadlec z České obchodní inspekce. Ta se teď kromě jiného ve velkém zaměřuje na oblíbené povánoční slevy.

Spustit audio