Poslední otočné hodiny zmizí z centra Olomouce. Vedení města tím pokračuje v odstraňování reklamního smogu
Otočné hodiny na nároží ulic Legionářská a Studentská v Olomouci brzy zmizí. Přestože kdysi sloužily k ukazování času a jako nosič reklamy, dnes už svůj účel neplní. Jejich odstranění je součástí snahy města o redukci reklamního smogu ve veřejném prostoru.
„Mně tady vůbec nevadí a naopak mi tady už typicky sedí, že tady vždycky bývaly. Tak ať tady zůstanou,“ říká paní Martina, která si pod hodinami krátí čekání na autobus.
Uznává však, že dnes už hodiny nemají stejnou funkci jako dřív. „Pravděpodobně už se na ně nikdo nedívá. Všichni mají mobily a čas sledují jinak,“ dodává.
Podle náměstka primátora Otakara Bačáka z hnutí Společně jsou hodiny již připraveny k odstranění. „Je tam podaná výpověď a myslím, že na jaře by ty hodiny měly být odstraněny,“ potvrzuje.
Náhrada v modernější podobě
Ačkoliv hodiny brzy zmizí, město se zavázalo zachovat jejich symboliku. Na nedalekém nároží, známém jako „U hodin“, se plánuje instalace modernějšího modelu. „V rámci investičního rozpočtu jsou navrženy nové funkční hodiny bez reklam, které by byly ve vlastnictví města,“ vysvětluje Bačák.
Odstraňování reklamního smog, ale i dopad na rozpočet města
Odstraňování reklam z veřejného prostoru je dlouhodobou prioritou olomoucké radnice. Letos například zmizely reklamy z lávky mezi Čechovými a Smetanovými sady. „Tam trvalo rok, než doběhly výpovědní lhůty na ty reklamy. Ta lávka je dneska úplně čistá,“ uvádí Bačák.
Přestože město z reklam profitovalo, vedení radnice upřednostňuje estetiku veřejného prostoru před finančními příjmy.
„Například v případě lávky mezi Smetanovými a Čechovými sady přišlo Výstaviště Flora Olomouc o jeden milion korun ročně, který sice získávalo formou bártrových dohod. Myslíme si ale, že krása vnějšího prostředí je důležitější než ten mrzký peníz,“ dodává náměstek.
Například z reklam na veřejném osvětlení má městských rozpočet ročně zhruba dva miliony korun, které jdou zpět na výměnu, obnovu a údržbu veřejných lamp.
Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.
Související
-
Vedení Přerova chce bojovat s vizuálním smogem v historickém centru města. Co nabízí podnikatelům?
Samospráva Přerova vyčlenila v rozpočtu města milion korun na dotace na výměnu nevhodných reklam v centru. O příspěvky můžou žádat podnikatelé.
-
Místo svítivých nápisů označení zapadající do centra města. V Olomouci chtějí snížit vizuální smog
Obchody a restaurace v centru Olomouce označují různé nápisy. Některé jsou velké a barevné, jiné svítí nebo blikají. To by se ale mělo postupně změnit.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Drahé hodinky i přezdívka ‚bezdomovec‘. Ficův životní styl přiživuje nejasnosti ohledně jeho příjmů
-
Kalifornii pokryl růžový zpomalovač požárů. Ekologové varují před toxickými účinky směsi
-
Poslankyně: Sněmovna je neefektivní a svým voličům neumím vysvětlit, proč to nedokážeme změnit
-
Osm let vězení. Odvolací soud zvýšil trest českému dobrovolníkovi, který raboval na Ukrajině