Přál bych si, aby každý, kdo vyjede z domu, se vždy bezpečně vrátil, říká veteránista Jiří Zemánek

Sedmnáct let předsedá Oldtimer Clubu Helfštýn, který spolčuje sběratele historických vozidel. Klub pravidelně pořádá akce, při kterých se můžeme pokochat dokonalou harmonií ladných tvarů a funkčnosti historických strojů. Patří k nejlépe zorganizovaným veteránským událostem v naší republice.

Kdyby byl Jiří vozidlo, ročníkem narození 1971 by patřil do veteránské kategorie Young Timer. V našem regionu žije celý život. Pochází z Radvanic a krajinu svého života projel mnoha různými vozidly několikrát křížem krážem po všech možných cestách.

Především jednostopé toulání mu učarovalo už jako mladíkovi. Vystudoval střední průmyslovku v Přerově, která ho dobře připravila na technického koníčka i profesi zároveň. „Živím se vším kolem motocyklů. To mě baví. A je super, když mě to baví a zároveň živí,“ usmívá se Jiří.

Helfštýnský okruh

Má dvě dcery, oběma už benzín taky zavoněl. Zejména té mladší desetileté, která s Jiřím ráda jezdí na soutěže. Starší sedmnáctiletá dcera je zaměřením víc muzikantka, hraje v lipenském tanečním orchestru Leopardi.

Jiřímu bylo asi dvanáct, když byl s kamarádem na Ecce Homo ve Šternberku. Nadchly ho historické motocykly. „Když jsem slyšel, jak tam bouchl Indian, zakouřilo se z něj a vyletěl oheň, bylo vymalováno,“ vzpomíná Jiří, jak propadl kouzlu starých strojů.

Svou první veteránskou motorku Jawa 250 Speciál z roku 1936–37 si pořídil asi před dvaceti lety. Už ji nemá, prodal ji, aby mohl koupit a vzkřísit další historický stroj. A tak to stále pokračuje.

Helfštýnský okruh

„Veteránista si koupí prvního veterána, pak začne bláznit a kupuje dalšího a dalšího. A vlastně všechny ostatní taky potřebuje,“ vysvětluje Jiří s úsměvem.

Poslední motorku zprovoznil loni. Německou Ardie 500 SV z roku 1932 renovoval asi deset jet a je teď jeho favoritkou. „Jsem rád, že pochází z našeho regionu. Hned má k tomu člověk vztah. Je nejobyčejnější v mé sbírce, ale jsem za ni velice rád, protože na ní chci cestovat po Evropě,“ plánuje Jiří, jak spojí své dvě největší vášně: historické motorky a cestování.

Staré dobré časy s vůní ricinového oleje

V roce 2000 vznikl Oldtimer Club Helfštýn, kterému Jiří od samého počátku předsedá. Klub sdružuje necelou padesátku sběratelů auto moto veteránů z celé Moravy. Pořádají celou řadu výborně zorganizovaných a uznávaných akcí, jako například Jarní jízdy zručnosti v Přerově, Air-Auto-Moto veteránfest na letišti v Drahotuších, závod Helfštýnský okruh, letos již osmnáctý ročník.

Helfštýnský okruh

Rádi své stroje ukazují a těší je obdiv veřejnosti jak při závodech a spanilých jízdách, tak při výstavách. Například výstava půvabných jednostopých veteránek s názvem BABIČKY MOTORKY v galerii Konírna v Lipníku nad Bečvou přilákala na sklonku roku 2010 stovky návštěvníků. Kromě dvou tuctů naleštěných krasavic byl k vidění i tzv. „nálezový stav“, ve kterém byla většina vystavených strojů, než je trpěliví a milující majitelé vypiplali až do současného lesku.

„Náš výborný kamarád Laďa Palko nám maloval plakáty a byl takovou duší našeho dění a této výstavy taktéž,“ vzpomíná Jiří s úctou na loni zesnulého přítele Ing. arch. Ladislava Palka, který i pro tuto příležitost nakreslil krásný plakát.

Výstavu stylově doplnilo vtipné „Motocyklistovo desatero“ z časopisu Motor z roku 1927. Naši předkové měli osobitý smysl pro humor, jak dokazuje jedno z deseti recesních pravidel: Jedeš-li vesnicí, netrub, neboť činíš tím lidi nervosními. Použij raději výfuku, abys získal volnou dráhu.

Závod Helfštýnský okruh zdobí náš region co dva roky

Tradiční Helfštýnský okruh je závod historických vozidel s mezinárodní účastí, jehož se účastní kolem 120–130 vozidel vyrobených do roku 1939. Koná se každý lichý rok vždy druhý víkend v květnu.

Závoj vůně benzínu, ricinového oleje a vosku nablýskaných karosérií pokaždé doprovází půvabný konvoj historických vozidel při spanilých jízdách naším regionem. Vyjíždí se v sobotu ráno z Lipníka nad Bečvou do Přerova, konvoj pokračuje do Dřevohostic, Bystřice pod Hostýnem, Kelče, dále do Teplic nad Bečvou, kde se účastní zahájení lázeňské sezóny, pak přes Hranice a Týn nad Bečvou přijedou vozidla na hrad Helfštýn. Tam probíhá vyhodnocení závodu.

Helfštýnský okruh

„Veteránismus není rivalita. Jsme jedna velká rodina. Sbíráme a pomáháme si navzájem, jeden radí druhému, tak by to mělo být. Rivalita do toho nepatří,“ vysvětluje Jiří. A připouští, že jediné, v čem se účastníci veteránských akcí opravdu předhánějí, je dobové oblečení. A to je pak skutečná pastva pro oči všech zúčastněných. Přehlídka vkusu, dokonalého stylu a elegance.

Jako každý veteránista i Jiří má svůj sběratelský sen. „Pátrám po motocyklu, který jezdíval v Přerově. Měl ho stavitel Viktor Jandásek. Tento motocykl je předpokládám z roku 1927–1928, nádherný anglický plnokrevník Coventry Eagle Flying 8. Létající osma tisícovka OHV. Opravdový unikát. No, třeba na mě někde číhá,“ usmívá se Jiří s nadějí.
Nevíte o něm náhodou?

autor: Blanka Prudilová
Spustit audio