Přerov se nepřipojí k memorandu proti stavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe. Rozhodli o tom zastupitelé města

27. srpen 2019

Přerov jako největší vnitrozemský přístav Evropy. A to v rámci plánovaného koridoru Dunaj-Odra-Labe. O jeho vybudování uvažoval už ve 14. století český král a římský císař Karel IV. Teď se část přerovské opozice a starostů okolních obcí rozhodla proti stavbě bojovat. Vedení města ale vybudování kanálu podporuje. Přípravou stavby vodního koridoru za 582 miliard korun se bude na podzim zabývat vláda.

„Máme za to, že kanál je velkým nebezpečím pro město Přerov. A to z hlediska ohrožení zdrojů pitné vody, z hlediska mnohých emisí z lodí a samozřejmě z problematického přístaviště, které tady má vzniknout,“ shrnuje své obavy ze stavby mezinárodní vodní cesty přerovský zastupitel volený za Společně pro Přerov a Piráty Jan Horký. Memorandem jej podpořili i někteří starostové okolních obcí a měst.

„To je prostě absolutní zrůdnost. Domnívám se, že to není v podobě, jakou to někteří vnímají, že si tady uděláme něco jako Baťův kanál. V celém světě se ukázalo přepouštění vod jako naprosto nešťastné,“ řekl za všechny zúčastněné starosty nezávislý starosta Bělotína Eduard Kavala.

Podle ekologa Josefa Chytila z Moravské ornitologické stanice by se výstavba koridoru jen v Česku dotkla celkem 25 zvláště chráněných území a 4 ptačích oblastí. „To by musela projednat a schválit Evropská unie, tam je takových omezení. Počet zvláště chráněných živočichů je v desítkách, možná i stovkách,“ popisuje ekolog.

Přesto vedení Přerova stavbu kanálu podporuje. Primátor Petr Měřínský z hnutí ANO se přitom opírá o stanovisko ministerstva dopravy. Podle něj je projekt vodního koridoru ekonomicky efektivní z pohledu dopravního, vodohospodářského, energetického i rekreačního. „Nesdílíme obavy starostů, kteří se k tomu memorandu připojili,“ říká Měřínský.

Jan Skalický, předseda představenstva Vodních cest připravuje setkání starostů a hejtmanů Moravy. Přesvědčit je chce o prospěšnosti stavby kanálu. „Dnes otázka jednoznačně nestojí, jestli koridor Dunaj-Odra-Labe ano nebo ne, ale když ne koridor, tak jaký jiný projekt budou volení zástupci podporovat proto, aby zabezpečili vodní komfort a protipovodňovou ochranu,“ popisuje Skalický.

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe je projekt, který má propojit uvedené řeky pro vnitrozemskou plavu. Záměr jeho stavby existuje už stovky let. Případné další pokračování projektu bude letos na podzim projednávat vláda České republiky.

autor: kra
Spustit audio