Přes 100 mostů v Olomouckém kraji je v havarijním nebo velmi špatném stavu. Letos se plánuje oprava 16 z nich

25. květen 2022

Správa silnic Olomouckého kraje naplánovala na tento rok opravu šestnácti mostů. Tři z nich jsou v tom nejhorším, tedy havarijním stavu. Investice ale komplikují podle vedení silničářů stále se zvyšující ceny stavebních materiálů. Je proto možné, že některé rekonstrukce budou muset počkat.

„Kluci dávají konstrukci spodního dílu mostu, kde se teď umístí bednicí desky a dojde k vyvázání železa a samotné nosné konstrukce jako mostu,“ říká stavbyvedoucí Marcel Maňas, který stojí u torza mostu v Prosenicích na Přerovsku.

Dělníci na jeho opravě začali pracovat zhruba v polovině dubna. „Betonáže zahájíme už příští týden. Je to malý jednopólový most, takže budeme betonovat jeden den. Všechny práce měly být podle harmonogramu ukončeny k poslednímu srpnu, ale budeme tu končit se zhruba dvou až třítýdenním předstihem,“ dodává Maňas.

Oprava mostu v Prosenicích na Přerovsku

Most v majetku Olomouckého kraje byl podle něj ve špatném stavu. Podobných mostů je v regionu podle ředitele krajské správy silnic Petra Foltýnka mnohem více. „Máme jako správa silnic celkem 1093 mostů, které máme ve správě a udržujeme. Z toho je zhruba 110 až 115 ve velmi špatném až havarijním stavu,“ uvádí Foltýnek,

V havarijním stavu jsou v tuto chvíli čtyři z nich, jedná se o mosty v obcích Štarnov, Cakov, Paseka a Penčice. „Nejhorší stav je asi u mostu v Penčicích, kde je osazeno mostní provizorium a průjezd je zúžen na jeden pruh,“ upřesňuje ředitele krajské správy silnic.

Opraví se všechny plánované mosty?

Právě tento most ale v letošním plánu oprav chybí. Silničáři chtěli letos podle Foltýnka rekonstruovat celkem 16 mostů. Problém je ale podle ředitele ve zvyšujících se cenách materiálů. „Zdražilo se železo, cement, více méně je dražší všechno. Nejsme si jistí, jestli všechny mosty, které jsme chtěli opravit, nakonec opravíme,“ doplňuje Foltýnek.

Správa silnic na rekonstrukce mostů vyčlenila pro letošní rok zhruba 118 milionů korun. Podle Foltýnka by ale silničáři potřebovali jednou tolik.

autor: tas
Spustit audio