První auto v Rakousko-Uhersku nesl název Präsident. Měl železnou kostru a na první pohled vypadal spíš jak kočár bez koně
V posledních dekádách své existence nebylo Rakousko-Uhersko zrovna pokrokovým státem. I přesto se mezi jeho obyvateli našli mnozí vynálezci a konstruktéři.
Jedním z nich byl i Leopold Sviták. Narodil se roku 1856 ve Frenštátu a po studiu technických oborů se vydal do světa, jak se tehdy říkalo, na vandr. Prošel mnoha strojírenskými závody.
Po návratu pracoval ve strojírenské továrně v Kopřivnici, pozdější Tatře, a díky svým zkušenostem a erudici se podílel spolu s Hansem Ledwinkou na konstrukci a výrobě prvního automobilu v Rakousku-Uhersku. Stalo se roku 1898. Vůz nesl název „Präsident“, měl železnou kostru s dřevěnými výplněmi, dvouválcový spalovací motor Benz a k ovládání směru jízdy sloužila řídítka. Na první pohled to byl spíš kočár bez koně, i když kola měla pryžové pneumatiky.
Sviták auta sám i zkoušel, což se mu také stalo osudným. Roku 1900 při první tragické automobilové nehodě na území monarchie zahynul jeho asistent a Sviták sám utrpěl těžké zranění pravé nohy, kterou mu následně museli amputovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.