Realizovat se v cizích příbězích je pro mě osvobozující, skutečné já si nechávám pro sebe, říká šéf olomoucké činohry Roman Vencl

30. listopad 2020

Motýli a divadlo – to jsou dvě velké lásky Romana Vencla, který už pět let stojí v čele činoherního souboru Moravského divadla Olomouc. Začínal tu jako herec, kromě toho se ale věnuje také režii a psaní divadelních her. A sám sebe řadí mezi introverty s dost specifickým smyslem pro humor. V době, kdy olomoucká činohra slaví sté narozeniny, ho do Vizitky pozval Michal Bureš.

O tom, že ho přijali na JAMU ke studiu činoherního herectví, se současný šéf činohry Moravského divadla Olomouc Roman Vencl dozvěděl v počítačové učebně holického gymnázia v momentě, kdy se chystal k maturitní písemce z češtiny. Jenže ve hře byla ještě celoživotní láska, entomologie a studium na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. U zkoušky tam taky uspěl. „Domluvili jsme se, že kdyby mě to na JAMU nebavilo, mám zavolat, že mě vezmou bez dalších přijímaček. Nestalo se tak, ale entomologie je pro mě dodnes velký koníček, odejít si odpočinout do přírody je ta nejlepší věc,“ řekl Vencl ve Vizitce.

Herec Roman Vencl v kostýmu ředitele pojišťovny Richarda Pěny vystoupil v Lázních Slatinice na tiskové konferenci ke komedii U pokladny stál

Olomoucký činoherní soubor vede čtyřiatřicetiletý Vencl už pátým rokem, přičemž před tím tu od roku 2009 působil jako herec. Olomouc je pro něj srdcová záležitost, je to totiž jeho první angažmá. V současné koronavirové době je Venclovým cílem do dalších sezon ekonomicky přežít, do budoucna by rád obrátil poměr ročně nově uváděných komedií a vážnějších, těžších her z poměru 3:2 na 2:3.

Roman Vencl má rád improvizaci a stand-upy, mluví však o sobě jako o introvertovi, jenž neumí rychle navazovat přátelské vztahy. Jako herec se proto velice rád schovává do rolí. „Realizovat se v cizích příbězích je pro mě strašně osvobozující. Skutečné já si nechávám pro sebe, a to ani netušíte, jak moc,“ dodává.

Čtěte také

Ve Vizitce mluvil o současném repertoáru olomoucké činohry, o aktivitách souboru během nucené pauzy, o lednových plánech divadla anebo o představení Zánik samoty Berhof, režírované Miroslavem Krobotem. Popsal také, jak došlo k tomu, že ve třiceti letech přijal nabídku ředitele Pavla Hekely na vedoucí post.

„Dal jsem si tehdy dva měsíce na rozmyšlenou. Potřeboval jsem, aby s tím soubor souhlasil, a tak jsem si nechal anonymně odhlasovat, jestli mě ve vedení chce. Řekl jsem, že jestli budou tři a více hlasů proti, dělat to nebudu. Všichni ale souhlasili a tohle přechodné období tak trvá už pátý rok.“

Spustit audio